grootte

BV van een buis (Hetzij de binnen dan wel de buitenmaat) of van bouten, moeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een schuifmaat kun je zowel de uit als de inwendige maten van allerlei dingen meten,alsook nog de diepte.
Voorwaarde is wel dat de te meten objecten niet al te groot zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij petanque (jeu-de-boules) wordt de schuifmaat vaak gebruikt om exact te kunnen bepalen welke boule het dichtst bij het butje (dat kleine houten balletje) ligt.

Meestal pas als de spelers zelf (met bv een centimeter) er niet zijn uitgekomen. De schuifmaat behoort tot de standaarduitrusting van een scheidsrechter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schuifmaat gebruik je bij bijvoorbeeld een cilindervorm om de buitenmaat, binnenmaat, dikte en diepte
te meten. De schuifmaat is een precisie-instrument.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schuifmaat gebruik je om een afstand tussen twee "punten" te meten wanneer het van belang is dat de gemeten afstand overeenkomt met de "werkelijke" afstand. Een rolmaat en/ of duimstok kan je tot een mm nauwkeurig meten, met een schuifmaat kan je tot 1/100 mm of beter nauwkeurig meten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inwendige diameter en /of de diepte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mbt antwoorden hierboven: inwendige diameter kan je nauwkeuriger meten met een micrometer. Met de schuifmaat weet je nooit zeker of je de max. diameter te pakken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens mijn studie fijnmechanische techniek gebruikten we de schuifmaat voor het opmeten van metalen werkstukken.

Met de bekken meet je een object buitenmaats op. De haken aan de achterzijde zijn voor het inwendig opmeten van bijvoorbeeld een buisdiameter.

Door de nonius op een analoge schuifmaat kun je ook tienden van milimeters aflezen.
Een digitale schuifmaat is nog makkelijker, dan hoef je niet te rekenen en kun je tot 0,01mm nauwkeurig opmeten.