hoe maak ik een rechte houten trap?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik wil een trap maken voor een hoogslaper. Hoe doe ik dat op een simpele manier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (5)

Twee hardhouten planken als zijkant gebruiken en gebruik wat hardhouten plankjes als treden. Frees dan de dwarsdoorsnede van de treden in de zijkanten en plaats daar de treden in. Schroef ze dan vast met wat lange schroeven (4 per tree) en klaar is kees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Frimu2
11 jaar geleden
De vraag was simpel, veel mensen weten niet eens wat een frees is, laat staan hoe ze er mee kunnen werken. Indien je dit idd dan toch met een vrees zou doen, mis ik hier de tip dat de zijkanten in spiegel moeten. De 2 zijkanten moeten dus niet hetzelfde ingefreest worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo lastig is het niet en de trap word er veel steviger door. Ik begrijp je wel, maargoed. En over die tip; dat vind ik een beetje overdreven. Als je een beetje nadenkt weet je dat je dat moet doen.
De makkelijkste manier en je hebt er alleen een zaag voor nodig: Zaag in de twee bomen (lange stukken waar de treden op moeten) een zig-zag uit, dus gewoon een trappetjesvorm:

http://www.google.nl/imgres?hl=nl&sa=X&tbo=d&biw=1280&bih=662&tbm=isch&tbnid=4qsh-Q9RIbLssM:&imgrefurl=http://www.pi-design.net/page%2520lexicon.htm&docid=YXOAA5VawkW3bM&imgurl=http://www.pi-design.net/trap%252520terminologie.jpg&w=1123&h=794&ei=e97dUKKlC8uY0QWc5IHQDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=826&vpy=132&dur=430&hovh=190&hovw=268&tx=105&ty=122&sig=107086150781148853258&page=1&tbnh=144&tbnw=201&start=0&ndsp=31&ved=1t:429,r:6,s:0,i:106

Schroef daar dan de treden OP. Je hoeft niet bij elke trede een achterhout te doen, doe er 1 bij de grond, 1 in het midden en 1 bovenaan, maak deze wel vast op de bomen EN de treden; zo voorkom je dat de trap gaat kantelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen goed antwoord !
dus -
javascript:void(0)
Niet van hout, maar wel supervoordelig en zonder zagen en rekenen, een zwembadtrap, simpel tussen de rand van het bed en het matras steken. Veilige sttevige trap voor 24,95.
www.wehkamp.nl › SALE › Speelgoed
Zoek je een ander formaat, bij andere aanbieders ook te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou planken nemen van minimaal 3 cm dik en ca 15 cm breed. en deze met ca 3 dikke deuvels 8mm en 2 schroeven van c/a 7 cm en houtlijm bevestigen. 1 boortje met deuvelstop nodig. Let wel op doordat je trap schuin staat dat de gaten goed spiegelen, de 2 staanders zijn nl geen kopieeen.
Dit is niet de sterkste manier (infrezen is sterker), maar zou afdoende moeten zijn.

Toegevoegd na 39 minuten:
Ik lees nu dat de trap recht moet zijn, in dat geval zijn de staanders wel kopieeen en zal je de staanders ook aan het bed moeten bevestigen.
Plaatje bij antwoord
Frimu2
11 jaar geleden
Je wil het op een simpele manier.
Dan neem je 2 trappalen 44x69 mm
en rondhout diameter 35 mm
dan moet je zelf bepalen hoelang de palen worden
en hoe groot de opstap van de trede worden
25, 30 of meer cm
En op die maat boor je de gaten in de palen
dan het rondhout op dezelfde lengte zagen
en alles in elkaar lijmen
Bij de kluswijzer van de gamma staat een beschrijving
van een hoogslaper en een stukje over de trappalen
(zie bron)