Wat is goedkoper, 2 spaarlampen van 7kW per stuk, of 10 waxinelichtjes van 4 branduren?

Spaarlampen zijn 3,99 voor 2 stuks, waxinelichtjes 3,- voor 100 stuks.
En geven deze ook warmte af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7 kW spaarlamp ?!? je zult wel 7 W bedoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, 7W bedoel ik.

Antwoorden (2)

Een waxinelichtje brandt ongeveer 4 uur, een spaarlamp ongeveer 4000 uur.
Bovendien geeft een 7 W spaarlamp veel meer licht.
De aankoop van 100 waxinelichtjes is goedkoper dan 2 spaarlampen, zoals je zelf al schrijft.
Waxinelichtjes geven relatief meer warmte af dan een spaarlamp, het is dus onvergelijkbaar voordeliger om een spaarlamp voor verlichting te gebruiken.
De elektrische led-waxinelichtjes branden een paar dagen op twee batterijtjes, ze geven minder licht dan gewone waxinelichtjes en geven geen warmte.
Voor 3 euro heb je dan 200 uur licht van 2 echte waxinelichtjes, of ongeveer 50 uur van twee elektrische waxinelichtjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je zou in principe kunnen zeggen dat voor licht een spaarlamp voordeliger is, maar voor de warmte een kaars of waxinelicht wel helpt? Bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die waxinelichtjes en kaarsen geven inderdaad ook wat warmte af, maar wil je ze als 'bij-verwarming' voor je huis gebruiken, dan heb je er wel ERG veel nodig.
En daar komt nog bij dat je bij waxinelichtjes bijdraagt aan het versterken van het broeikaseffect (je geeft CO2 terug aan de atmosfeer) en de afvalberg (de capsules gooi je weg).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zoveel kaarsen gaat branden dat je de warmte gaat merken, dan moet je al flink extra gaan ventileren. Zeg maar gerust dat er een raam open moet anders wordt het binnen zeer ongezond.
En een raam open werkt niet echt als je het warmer wilt krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en dan weer uitkijken voor tocht , vanwege brandgevaar.
Al zijn waxinelichtjes stabiel, je mag ze toch nooit alleen laten
dus als je de kamer uitgaat alle 100 uitblazen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht Jackd! Goeie ;) Pokemon, ik heb het over 10 kaarsjes, niet 100 :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dacht tegen de kou ;-)
ik denk dat de waxinelichtjes goekoper zijn want dat geeft weer warmte af zodat de kachel niet meer aangaat.
dus ook weer een besparing