Hoe kan ik het beste een poster op een houten plaat verlijmen?

Ik heb een hele mooie poster gekregen. Het is een wereldkaart met een kraslaag waarbij je de landen waar je geweest bent open kunt krassen.
Lijsten is dus geen optie gezien ik verwacht dat de kraslaag dan aan het glas gaat plakken.
De poster aan de muur met plakkertjes/spijkers/punaises vind ik niet mooi.

Nou is mijn idee om de poster te verlijmen op een houten plaat.
Met mijn zoektocht online kom ik helaas niet veel verder, dus vandaar mijn vraag hier voor wat advies.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Welke houtsoort? (en dikte)
Moet ik het hout voorbewerken?
Moet er ook iets tegen de achterkant om kromtrekken te voorkomen?

(fyi: de kaart is 82x58cm)

Hoor het heel graag
Dank je wel!

Weet jij het antwoord?

/2500

Behanglijm. Deze niet te dik aanmaken ( beetje afhankelijk van de dikte van het papier). Daarna op een plaatje multiplex 9mm plakken. Dik genoeg om vlak te blijven, maar dun genoeg om niet te zwaar te worden. Neem bij voorkeur berken triplex. Dit is veel minder splinterig dan meranti triplex en heeft een gladder oppervlak. Met een paar nietjes (max 8mm) een touwtje strak vastschieten aan de achterkant zodat hij niet boven de poster uitkomt. Als je hem aan twee spijkertjes/schroefjes/haakjes ophangt blijft hij ook mooi recht hangen.

Lijn in spuitbus dus geen water bevattend dat als voordeel heeft dat het de plaat niet laat bobbelen en met de goede lijmsoort (zie bron) ook herplaatsbaar is. Plaats en herplaats uw lichte materialen zoals karton, papier en kunststof ◦Grote drukgevoeligheid. ◦Blijft lang soepel. ◦Heldere lijm, maakt geen vlekken. ◦Geen penetratie van materialen. ◦Goed bestand tegen water en UV.

Bronnen:
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/646-sp...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100