Is een stopcontact nog te gebruiken na kortsluiting?

Gisteravond heb ik mijn iPhone via de usb-kabel in mijn laptop gestopt en gelijk was het einde verhaal voor mijn laptop. Niet wetende waar het vandaan kwam, heb ik 's avonds (in een ander stopcontact dan waar op dat moment de lader van mijn laptop in zat) mijn telefoon willen opladen, even later was het ook einde verhaal voor mijn telefoon. Mij is denk ik wel duidelijk dat dit kortsluiting is geweest. Nu doet de PC van mijn moeder ook raar, en ik denk dat het misschien daarmee te maken heeft, kan dit? (Deze zit weer aangesloten op een ander stopcontact met andere stekkers) Maar de andere apparaten hebben nergens last van. Nu wil ik graag weten of ik het stopcontact waarbij het met mijn laptop en telefoon fout is gegaan wel nog kan gebruiken om een andere telefoon/laptop op te laden, of gaat het met die dingen dan ook niet goed? Ik durf er nu namelijk even niets meer in te stoppen, en zeker een nieuwe telefoon of mijn laptop als die weer gerepareerd is!
Verder zijn gister de stoppen niet doorgeslagen, de TV stoorde wat, maar alles doet het prima.
Ik heb gezocht op Google maar ik kon het zo snel niet vinden, ik hoop dat iemand het antwoord heeft!

Toegevoegd na 40 minuten:
P.S. Ik was voordat ik de iPhone aan wou sluiten al een tijd bezig met mijn laptop en toen was er niks aan de hand!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Als het kortsluiting was dan zou de zekering doorgeslagen zijn. Dit lijkt meer op te hoge spanning op het stopcontact. Met een universeelmeter zou dat te meten zijn, een oorzaak is lastiger te vinden. Er kan een fout in de bedrading zijn (zwevende nul) waardoor je spanning tussen 2 fasen krijgt, dan heb je zomaar 400 V op jouw stopcontacten. De fout kan ook bij de aanvoerleidingen van het elektriciteitsbedrijf liggen, laat er iemand met verstand van zaken naar kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verhaal is ook te verklaren door een defect laadsnoertje van de iPhone: een kortsluiting in dat snoer heeft een zekering in jouw laptop vernield, toen je daarna de lader van jouw telefoon probeerde heb je met hetzelfde laadsnoer de oplader van de telefoon opgeblazen.
Het "vreemd" doen van de andere computer kan best een andere oorzaak hebben.
In deze situatie is er niets mis met de stopcontacten, zoals je zelf ook al constateerde met andere apparaten.
Neem voor reparatie van laptop en telefoon het snoertje en beide adapters ook mee, de oorzaak ligt waarschijnlijk in het laadsnoer of de aansluiting daarvan in de iPhone.