Wanneer zeg je grint en wanneer kiezels?

En wanneer is grint geen grint meer maar keien? Of is het grind??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Dit is een vaag begrip, want kiezels zijn grote en kleine stukjes natuursteen, enigzins rondgeslepen, door water en wind, dus meestal niet plat en / of hoekig.
Grind zijn kleine kiezels, meestal kleiner dan 10 cm.
En kleiner dan 2 mm. noemen we zand en heel fijn zand noemen we leem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nog kleiner noemen we gruis
en nog kleiner noemen we stof
.......

Andere antwoorden (4)

Het is grind. Kiezels zijn ronde kleine stenen, vaak wit, van ongeveer een cm groot. Grind is onregelmatig en ruw. Keien zijn een stuk groter dan kiezels, zo rond de 10cm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De laatste letter van grin is met een d.
De afmeting van grind loopt tot ongeveer Ø 1 cm, daarboven worden het kiezels.
Rare taal dat Nederlands eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grint en grind zijn beide goed. Grind is vaker voorkomend, de afmetingen zijn in de volgende link te vinden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grind

Ondergrens Bovengrens Fractie
≥ 16 mm............63 mm............Zeer grof grind
≥ 5,6 mm...........16 mm............Matig grof grind
≥ 2 mm..............5,6 mm...........Fijn grind

Toegevoegd na 1 minuut:
Kiezel, kiezelsteen of kiezelgesteente kan verwijzen naar:
grind, of alleen de kleurloze of doorzichtige kleine steentjes in grind, meestal voornamelijk bestaande uit kwarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, grind en grint mag allebei.
in limburg heb je grind brekerijen , dan krijg je gebroken grind en dat word op maat gezeefd en soms in asfalt verwerkt om voor de auto meer grip te krijgen door de scherpte van de steentjes men noemt dat ook kiezelsteen