Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik plexi glas zagen?

met de slijptol smelt stinkt en plakt het en met een gewone zaag kom ik er niet door heen.
ik moet er nog 1 doen maar hoe is de beste manier?
snijen en breken gaat ook al fout.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moet een zaag met fijne vertanding hebben. Eentje waarmee maar een stuk of 3-4 tanden tegelijk snijden. Met een grovere zaag, beschadig je de plaat. Een fijnere slibt dicht met zaagsel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ligt aan de dikte van de plaat, maar ik deed het altijd met een figuurzaag (moet je geen meters moeten zagen natuurlijk).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat doe ik ook met een figuurzaag .
ik werk veel met plexiglas en tot 6/7 milimeter gebruik ik een electrische figuurzaag.
wat ik ook wel eens heb gedaan is met een ijzerzaag.
Met een decoupeerzaag of met een gloeidraad.!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Figuurzaag of een fijntandig decoupeerzaagje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn speciale mesje om plexiglas te snijden. Het heeft een scherpe omlaag gerichtte punt, waarmee je een kras in het plexiglas maakt, waarna je het zo kunt breken.
(Lees meer...)
jc54
14 jaar geleden
Met een scherp bouwmes diep inkrassen, aan beide kanten. Daarna klem je het plexiglas tussen twee platen hout (Langs de gekraste naad) en knak je in een vlotte beweging de plaat door langs de kras. Belangrijk is de plat echt diep in te krassen. Dus niet een dun lijntje zetten, aar een keer of 5 met kracht insnijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een zaag met een fijn zaagblad (bijv. een decoupeerzaag of een handzaag).
Zorg dat de zaag scherp is. Als je begint met zaqen hou je de zaag bijna horizontaal over het plexiglas heen en begint rustigaan te zagen. Dit doe je door het zaagblad met je linkerhand te ondersteunen zodat je een goed begin
aan de zaagsnede krijgt. Vervolgens zaag het plexiglas
langzaam met lange halen door. Vooral niet te snel
zagen anders gaat het glas plakken Als je veel moet
zagen op tijd de zaag slijpen.

Toegevoegd na 1 dag:
Decoupeerzaag moet verstekzaag zijn, sorry voor mijn vergissing. Een decoupeerzaag zaagt te snel, dus niet
gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding