kun je oude verflagen op hout makkelijk afkrabben na insmeren met zeep?

Dat heb ik eens gehoord, maar kan er niets over vinden. lijkt me prettiger en goedkoper dan een afbijtmiddel. Wie weet er wat over?

Toegevoegd na 1 week:
gewoon huishoudzeep, scheen er dan vanzelf te gaan afbladderen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op een Belgische site vond ik deze informatie:

Afbijtmiddelen zijn mens- en milieuonvriendelijk. Vermijd het gebruik ervan. Indien je ze toch wil gebruiken dan zijn dit goede merken:

Cocoliquid is een zacht plantaardig verflosweekmiddel o.a. voor het reinigen van verfkwasten en het verwijderen van teer. Voor het verwijderen van olielakverven, glazuren, 1-component chemische verf is SC Afbijtzalf een actief middel. Dit is bijtend, beschermbril en handschoenen dragen is aangeraden. SC Power clean ontlakker is een niet bijtend en mild geurend middel om oude verf-, vernis- en lijmlagen te verwijderen. SC Blitz ontlakker is het niet bijtend doch krachtigste middel om alle lakken en lijmen (ook 2-C.) te verwijderen. Het is licht irriterend. SC Azur ontlakker verwijdert o.a. distertie(muur)verven.

Meer informatie over deze producten vind je bij Natuurverf Netwerk: www.natuurverfnetwerk.be, Korte Spekstraat 16, 2220 Heist-op-den-Berg, 015/24.49.27

Cocoliguid is een kokoszeep, maar het wordt dus meer gebruikt voor het reinigen van kwasten en teer. Je kunt er waarschijnlijk geen hele verflagen mee verwijderen.

Hoe kun je oude verflagen op een milieuvriendelijke manier verwijderen?

De eerste keus gaat naar nat schuren met waterbestendig schuurpapier. Draag een stofkapje en dweil het stof op om te voorkomen dat u giftige stofafval inademt.

Afkrabben van oude verflagen met een krabber of glasscherven is het minst schadelijk voor het milieu maar meestal is dit onbegonnen werk. Afbranden met hete lucht is een milieuvriendelijk hulpmiddel voor de krabber. Afbranden met de vlam is milieuonvriendelijk en gevaarlijk. In de hete vlam ontstaan zeer giftige dampen.

Zie voor meer informatie op bijgaande websites.