Wat is de hart op hart aftand wanneer je 3 wandcontact dozen moet zagen?

We hebben een raam van 3 schakelaren naast elkaar waar elke een inbouwdoos achter moet komen (hollewanddoos)
Wat oase HOH maat voor te boren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
63.2K

Antwoorden (6)

Als ze alle drie naast elkaar gemonteerd dienen te worden is de diameter van de hollewanddoos ook de hart op hart afstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je met de middelste begint, is het naar beide kanten precies de breedte van 1 wcd met opbouw. Je hebt namelijk van de al geboorde wcd een halve breedte en van de te boren ook een halve breedte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij horizontaal gemonteerde stopkontakten is de hartafstand 7 cm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En verticaal? Hebben ze dan een andere maat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vertikaal is dit maar 6 cm omdat die schakelaars/stopkontacten dan in elkaar klikken met hun frame. Vertikaal zitten die naast elkaar en zijn daar trouwens ook speciale afdekplaten voor.
De gaten zijn altijd 76 mm doorsnede, en de hart op hart afstand moet 72mm bedragen als we het precies willen doen en er voor zorgen dat als je straks de 3 dozen aan elkaar maakt deze zonder problemen passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als installateur... 71mm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet een horizontale streep met de waterpas en streep om de 7,4 cm een verticale streep. Boor met een 5 of 6mm boor voor en daarna de dozenboor met centerboor op het voorgeboorde gat.