wat is de beste manier om een gaatje te boren in het plafond om een plaffoniere op te hangen, zonder de elektrische kabels in het plafoond te raken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.3K

Antwoorden (4)

Als eerst kijk je in de dichtstbijzijnde centraaldoos (doos waar je de lamp op aan (kunt) wilt sluiten) of er een elektraleiding die zijde oploopt.

Loopt er geen leiding die kant op kan je veilig boren, loopt er wel een leiding die kant op kan je in de bouwmarkt een leidingzoeker kopen en controleren of er geen leiding zit op de plek waar jij wilt boren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er jongen? Op oorlogspad kan hoor. In de bouwmarkten hebben ze ook de betere, kosten alleen wat meer.
Er lopen nooit leidingen vanuit het centrale punt in de richting van het raam.
Kijk eens in het gat waar de draden uitkomen en daar zal u normaal kunnen zien in welke richting de buis geplooid is.

Toegevoegd na 4 uur:
Er bestaat nog een trucje, nl met zo een plooibaar rietje.
De korte kant in de buis duwen en het rietje plooit in de richting van de buis !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ken toch heel wat huizen waar direct naast het raam / schuifpui een wandcontactdoos is geplaatst die ook zijn voeding krijgt vanuit de centraaldoos, gevaarlijk dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen zijn de stopcontacten bijna altijd gescheiden van de verlichtingskringen en de lasdozen, als die er al zijn, zitten bijna altijd boven de schakelaar naast de deur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sedert wanneer is dit ingevoerd? Ik ken alleen de centraaldozen in het plafond op de plek waar men de lamp kan neer hangen, dit is omdat men dan altijd bij de verbindingen kan, en in deze centraal dozen ligt ook de fasedraad voor de wandcontactdoezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ theobn, ik ben zeker dat u de situatie beschrijft zoals die gangbaar is in NL. In BE zijn de stroomkringen voor verlichting en stopkontakten gescheiden en gebruiken wij allang geen verdeeldozen meer want de stroom komt aan bij de schakelaar en loopt langs boven naar het lichtpunt ( 1 buis dus met 3 draden).
Ik kijk ook altijd in de contactdoos in het plafond aan welke kant de leidingen zitten. Boren aan die kant is dan niet raadzaam, maar wellicht kun je volstaan met gaatjes aan de andere zijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een centraaldoos die in Nederland in ieder geval wel standaard gebruikt wordt als knooppunt voor licht en wandcontactdozen (stopcontacten) is het voor 90% van de gangbare verlichtingsarmaturen niet eens nodig een gat te boren om een lamp op te hangen.

Een centraaldoos is uitgevoerd met 2 M4 boutjes om het centraaldoosdeksel te kunnen bevestigen op de doos. Nagenoeg alle lampen die op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn hebben 2 gaatjes in de montagebeugel of armatuurbodem die overeenkomen met de 2 gaatjes in de centraaldoos voor de boutjes van het deksel.

Eenvoudigweg de boutjes van het deksel losdraaien, lamp aansluiten met 2 of 3 draden (afhankelijk van eventuele aarding) en de lamp met de 2 boutjes uit de centraaldoos vastzetten op de centraaldoos. Als de boutjes te kort zijn (door bijvoorbeeld een dik stucplafond) kunt u deze eenvoudig vervangen door langere M4 boutjes.

Uitsluitend voor zware armaturen hoeven gaten geboord te worden als deze op de plaats van de centraaldoos opgehangen worden. Als een verlichtingsarmatuur op een andere plaats dan de geïnstalleerde centraaldoos opgehangen moet worden kom je helaas niet onder het boren van 1 of meerdere gaten uit. Een leidingzoeker (verkrijgbaar in iedere bouwmarkt) is daarbij een uitkomst om het boren door leidingen te voorkomen.

Het is NOOIT te voorspellen waar wel of geen leidingen lopen, zelfs niet als ze uit een centraaldoos een bepaalde richting uit gaan kunnen ze een meter verderop alsnog ineens afbuigen! METEN IS WETEN!