Hoe schakel ik de verwarming via een bewegingssensor?

Als een half uur niemand in de huiskamer is moet de verwarming een stapje lager. Via een bewegingssensor (domotica) kun je dat automatisch regelen. Wie kan meer vertellen? Kosten/moeite/valkuilen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Volgens mij is dit helemaal wat je zoekt.
Bedoeld voor de invalide medemens, maar wat maakt het uit..
AWM
14 jaar geleden
Een valkuil is dat het lang duurt voor een kamer is opgewarmd.

Stel je wordt 's nachts even wakker en loopt je kamer in. Dan gaat de verwarming een half uur aan zonder reden.

's ochtends lees je een half uurtje de krant in een koude kamer omdat het zeker een half uur duurt voor de kamer op temperatuur is. Op het moment dat jij vertrekt is het dan een lekkere temperatuur in de kamer en dan blijft de verwarming nog een half uur aan als je al weg bent. 's middags heb je weer hetzelfde probleem.

Je kunt beter kijken naar een systeem wat met tijd werkt. Dus, op doordeweekse dagen de verwarming aan vlak voor je opstaat en 's middags een half uur voor je uit je werk thuis komt. In het weekend 's ochtends wat later maar overdag niet uit.

Zo kun je beter de temperatuur regelen omdat de mens een gewoonte dier is. En kom je niet elke keer thuis in een koud huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel, koop een apparaat die dat kan...
Bewegingssensoren zijn heel goedkoop elke buitenlamp heeft er al een...

Weet eerst een heel precies hoe een verwarming werkt... Wat een ° van 18° naar 19° kost en van 19 naar 20° en van 20 naar 21°...

Meten is weten... weten is goed handelen... leer eerst alles op gebeid van warmteleer, stroming convectie en straling... Dan nog vochtigheid van de lucht en de buitentemperatuur-relatie... Er komt zo veel bij kijken, dat hou je niet voor mogelijk... Wat zijn je wensen, ben je 80 dan wil je 22° en ben je jong is 18° al genoeg... Wij op GV kunnen toch nooit een sluitend antwoord geven op de vraag van jou...

Moet ik dan zeggen, maak een draadje los van je thermostaat en zet de thermostaat op 30° (altijd aan) en zet er een bewegingssensor tussen, klaar is kees... Wil je zulk een nonsens antwoord? En meer is er in feite niet te zeggen...

Doe error en trial, tot je alles goed hebt, maar weet dan is deze winter al goed voorbij voordat je weet hoe het het goedkoopst is... En wat schiet je ermee op?

Ja je kunt er een vraag over stellen, dat heb je dan nu gedaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een half uur koelt je huis niet af het is pas na 1 uur merkbaar . En met een bewegingssencor ben je vogens mij veel duurder uit omdat het huis ieder keer weer te verwarmen ben je veel meer kwijt aan stookkosten .
overdag iets lager dan s`avonds dan ben je veel goedkoper uit .