Kun je een automatisch ventilatiesysteem verwijderen?

Mijn vriendin en ik huren sinds kort een woning met een automatisch ventilatiesysteem. Dit geld voor de badkamer, toilet én keuken. Nu is het zo dat dit een gigantische bak herrie maakt, alsof dr de hele nacht iemand aan het stofzuigen is... We hebben al aan de huisbaas gevraagd of hij hem kan uitzetten of demonteren maar hij zegt dat het niet kan. Nu lijkt me dat er toch n mogelijkheid moet zijn om deze onrustveroorzakers te stoppen. Heb al zitten denken aan dichtkitten of aftapen.. Iemand enig idee of we hier iets mee kunnen?

10 jaar geleden
2.3K
ronron1212
10 jaar geleden
Deze mag niet verwijderd worden maar moet gerepareerd worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de ventilatie dichtstopt kan je vocht en schimmelproblemen krijgen, lijkt me ook niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het ventilatiesysteem lawaai maakt kan dit meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld viezigheid, slechte afstelling van het systeem en slijtage van de motor. Ventilatiesystemen hebben daarom regelmatig onderhoud nodig. Laat het ventilatiesysteem in ieder geval schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reizen: kan ook slecht aangelegd zijn. @vraagsteller:
Alles dichtmaken: dan heb je ergens een ventilator die draait zonder luchtafvoer en dus zonder koeling, dat kan gevaarlijk zijn en mogelijk helpt het niet eens want het geluid kan ook door de ventilator zelf komen. Heb je meer informatie: waar hangt de afzuigunit, zit er een stekker aan, zit er ergens een standen schakelaar?
Wordt het stil als je alle stroom (in de meterkast) uitschakelt? Zo niet de is er sprake van een centraal systeem voor meerdere woningen.

Antwoorden (3)

Of het verstandig is uit oogpunt van het binnenklimaat is een ander verhaal maar dat is aan jou om te bepalen. Verwijderen is niet nodig, dan moet je hem t.z.t. namelijk ook weer terug plaatsen.
De ventilatie box zit hoogstwaarschijnlijk op zolder en is gewoon aangesloten op het elektriciteitsnet; óf rechtstreeks óf middels een stekker. In het laatste geval gewoon een kwestie van de stekker eruit trekken, anders de box even openmaken en de elektrische aansluiting loshalen. Let wel op dat je dit veilig doet en dat je het uiteinde van de kabel afdopt met een kroonsteentje o.i.d.
Consequentie van e.e.a. kan wel zijn dat je badkamer niet meer geventileerd wordt en dat de kans op schimmelvorming zeer groot wordt. Ook zullen luchtjes in zowel keuken als toilet niet meer afgezogen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zit en standen schakelaar op. Deze moet je s nachts op 1 zetten. Uit zetten is geen optie. Vraag de huis baas om onderhoud te laten uitvoeren. Doet hij dat niet benader hem middels een aangetekende brief. Stel hem voor e.a te laten beoordelen door een onafhankelijk deskundige. Als hij niet mee akkoord gaat stel je hem in gebreke en laat je het apparaat zelf repareren. Vervolgens betaal je de monteur stuur je de rekening naar hem door. De kosten zou je kunnen verrekenen met een huur termijn, mits je dat vooraf aankondigd. Desnoods kunnen ze bij een rechtshulp winkel je daarbij helpen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij teveel herrie maakt, dan is hij waarschijnlijk stuk. Vraag de verhuurder dus om hem te laten repareren, want het wordt alleen maar erger als het is wat ik denk (kapotte lagers of een ventilator die een ' tik' heeft gehad en uit beland is).
Het is echt in moderne woningen heel belangrijk dat deze ventilatie er is en aan staat, dus uitzetten raad ik zeker af!

Toegevoegd na 21 seconden:
baland = balans