Wanden of vloer eerst tegelen?

Bij het tegelen van een wc (of badkamer), is het dan verstandiger om eerst de vloer, of eerst de wanden te tegelen? En waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.2K

Het beste antwoord

altijd eerst de vloer, want die moet mooi waterpas, en goed aansluiten op de wandtegels. Andersom krijg je dat niet voor elkaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh!! In het huis van mijn vriend zijn ze de badkamer aan het tegelen.. Teminste een tegelaar (ofzo) is dat aan het doen xD, maar die heeft eerst de wanden gedaan, waarom is dat dan??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leest juist op veel sites dat het handiger is om eerst de wanden (met uitzondering van de onderste rij) te doen, ivm vlekken en het evt vallen van tegels.. De meningen lijken een beetje 50/50 verdeelt te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dn heb ik ook meteen antwoord haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ArlettevR: zo heeft mijn 'badkamerman' het ook gedaan. Eerst de wanden, uitgezonderd die laatste onderste rij, en daarna de vloer en dan als laatste dat rijtje onderste tegels.

Andere antwoorden (5)

altijd eerst de vloer ,de wandtegels komen dan op de vloertegel.vloer eerst egaliseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst het plafond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst de wanden doen. Idd om beschadiging en lijmvlekken te voorkomen. En omdat dan de vloertegels de eventuele snijrand aan de onderkant van de wandtegels tegen de vloer afdekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bij mijzelf eerst de wanden gedaan.
Dan kun je nog lekker op de vloer kliederen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die ArlettevR;

Altijd eerst de vloer, maar ook nog om een andere reden. Wanneer je eerst de muur tegelt sluiten de vloertegels er tegenaan en krijg je een voeg langs de muur die al het condensvocht wat van de wand afloopt moet absorberen. Deze voeg zal al snel verzadigd raken en kunnen gaan lekken. Als de vloertegels eerst liggen kan dat vocht zich later vanaf de wand op de vloertegels verder verspreiden en wordt dat risico verkleind.