Ik heb blokverwarming, kan ik zelf mijn radiatorknop eraf schroeven, en vervangen?

Ik heb nu oude knoppen. En ik wil graag een centrale regelaar voor de temperatuur in mijn woonkamer. Een eigen CV nemen en de blokverwarming loskoppelen is geen optie. Veel te duur, en geen ruimte voor de CV ketel.

Ik heb deze knoppen gezien. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/560307/eQ-3-Energiezuinige-regelaar-K-Wit/0812040&ref=list en die wil ik er graag opzetten.

Nu word alle montage aan onze kachels door de firma Linthorst gedaan. €45,- voorrijkosten en dan nog eens absurde bedragen voor een knop vervangen.

Laatste keer lekte een knop, en toen zijn ze 5 minuten binnen geweest, een klap met een waterpomptang...en weg waren ze weer €150,- alstublieft dankuwel...

Kortom, ik wil het zelf doen, of mijn vader vragen. Maar als ik de knop eraf draai...loopt dan mijn verwarming leeg in de flat?

Want als dat gebeurd, krijg ik ook het water, uit de kachels van boven mij in mijn woonkamer.

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen Stadsverwarming. Ik heb blokverwarming, geregeld door de VVE.

11 jaar geleden
16K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zegt de vve hier over? Jij bent daar ook verplicht lid van en bij aanpassingen aan gedeelde systemen moet je dus overleggen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja...dat klopt, en dan MOET ik linthorst bellen, en daar heb ik dus geen zin in. Want zij belazeren gewoon de hele boel :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn zaken die je met je medeburgers moet inbrengen in het VVE overleg. Jij bent zelf onderdeel van het VVE.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medeburgers? Ik bedoel medeeigenaren!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja, wel gelukkig is de vergadering over 14 dagen al :-)
Iedereen klaagt over Linthorst, dus misschien dat er bij die vergadering wat gezegd gaat worden.

Het beste antwoord

hoi HeerVoldemort,

vaak zit er een voetventiel, dan kan je de radiator aan de onderkant afsluiten, maar dan ben je er nog niet, want de kraan zelf wordt als 'boven ventiel' gebruikt.
je zou de toevoer kunnen afvriezen, daarvoor moet je een vriesapparaat huren.

als je een zgn 'onderblok' hebt, kan je de gehele radiator afsluiten, en op gemak de kraan uitwisselen.
draai het onderblok dicht, zoals je een voetventiel sluit.
controleer door het ontluchtertje te openen, want de radiator zit nog steeds vol water.
als dat stopt, dan is het onderblok goed gesloten.

tsja, zelf doen, het kan ook anders, vervang het handwiel van de huidige kraan door een tandwiel.
knutsel een servomotor zodanig dat hij de kraan kan openen en sluiten.
knutsel een aansturing, die modulerend werkt, want dat is mooier dan een twee-punts regeling.

anders zit er niets anders op dan de gehele strang af te sluiten, in de kelderboxen of keldergang zitten per strang (verticale doorverbinding) afsluiters.
je hoeft dus niet de gehele flat af te tappen.
hopelijk woon jij bovenaan, dan hoef je niet de hele strang af te tappen.

als je weet hoe het zit, dan kan je het best wachten tot de zomer, want dan gaat niemand klagen.
was twee maanden eerder met dit plan gekomen, nu zou ik wachten, zeker als je het zelf wilt doen.

als je toch aftapt, plaatst dan meteen onderblokken.
het kost wat, maar bij de volgende sessie bespaar je veel geld, tijd en vooral moeite.

een warme winter toegewenst
veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In dit soort gevallen zal er een kraan moeten zijn om de leiding naar alle radiotoren in je huis, of vermoedelijk per radiator dicht te doen. Dan kan je wel de knop vervangen. Het zou niet hanig zijn als de Hoofdtoevoer voor je hele blok dicht moet voor reparatie aan één radiator.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens zal je dit toch ook met de Vve moeten bespreken. Er gaat hoe dan ook water weglekken en dit moet bij de beheerder bekend zijn, bijv. Ivm bijvullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarvoor moet de druk van de radiatoren af waarmee je aan het werkt gaat.

Of dat makkelijk kan ligt aan hoe de installatie in elkaar zit. Bij iets oudere installaties, vooral in flatgebouwen, zitten er vaak geen kranen tussen meerdere appartementen en kan je dus niet zomaar zelf aan de gang. (dit soort klussen dus liever niet doen als het koud is, want dan zet je je buren ook even zonder verwarming)

Ook moet er na het werk ontlucht en bijgevuld worden. (het zou kunnen dat dat automatisch gaat, meestal niet)
Er zijn manieren om dit te omzeilen, door de aan en afvoer van de radiator te bevriezen. Dan verdwijnt er nauwelijks water uit het systeem.

Bij de knop in de link die je plaats heb je nog meer nodig, die link geeft alleen de regelaar.
Je hebt ook nog een afsluiter nodig. zoiets:
http://www.warmteservice.nl/product/44553205/radiator-toebehoren/thermostatische-radiatorkraan/danfoss-afsluiter-recht.do

45,- voorrijkosten is niet extreem. Maar dan mag je daarna wel verwachten dat er een normaal tarief gerekend wordt. Als ze echt maar 5 minuten bezig zijn geweest, dan zou ik die 150,- niet betalen. Meteen aangeven dat ze het maar voor de rechter moeten laten komen, dan mogen ze ook geen incassobureau sturen.