een omvormer ( 3000 watt) van 110 Volt naar 220 volt. Als ik hem aanzet slaan de stoppen door, ook als het apparaat onbelast is, wat te doen?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik leg het misschien niet goed uit. De omvormer transfereert 220 V (Belgische netspanning) naar 110 V. (USA apparatuur) Hij kan 3000 watt aan, maar zelfs onbelast slaan de stoppen soms wel en soms niet door. Hoe kan dat? Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je sluit hem toch wel aan op 110V?
(Waar woon je dan?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lol als jij deze omvormer op 230v aansluit vind ik het niet raar dat je stope er uit knallen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de antwoorden. Ter verduidelijking: het is een omvormer waar ik apparaten die 110 V nodig hebben in kan pluggen. De omvormer sluit ik aan op de normale netspanning (220 V). Soms -en niet altijd- slaan de stoppen door. Zelfs als er geen apparaten op aangesloten zijn. Als de stoppen NIET zijn doorgeslaan, kan ik die apparaten ook prima aanzetten. Gewoon een electricien laten komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zou eigenlijk helemaal niet moeten werken als er geen stroom gevraagd wordt door een aangesloten apparaat. Het feit dat de stoppen eruit vliegen terwijl het apparaat onbelast is, betekent dat er ergens kortsluiting is lijkt me. Ik heb zelf ook een omvormer, en die gebruikt nauwelijks stroom zolang er geen verbruiker op is aangesloten.

Antwoorden (5)

Zoeken waar de kortsluiting zit. Hier is domweg iets niet goed. Zolang het apparaat zwaarder gezekerd is dan 3000 watt, en er toch stoppen uit vliegen, is er gewoon wat mis.
Zet, om te beginnen maar eens een multimeter op beide poten van de stekker van de omvormer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Dan meet je waarschijnlijk heel weinig Ohm.
Het is wisselspanning waar het hier om gaat, en dan heeft een multimeter weinig zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er tussen beide poten van de stekker geen of weinig weerstand meet, weet je dat er een kortsluiting in zit, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vreemde opmerking die tweede. Waarom zou je geen multimeter kunnen gebruiken bij wisselspanning.....of bedoel je iets heel anders...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke multimeter heeft gewoon een AC en een DC stand als je het mij vraagt, dus ik denk dat hij iets anders bedoelt...
Een normale groep is belastbaar tot 3500 watt dus je kunt even kijken hoeveel andere verbruikers je aan hebt op het moment van inschakelen van de omvormer. Je houdt immers maar 500 watt over dus een piekspanning op moment van inschakelen zou de groep al doen doorslaan. Ook zou er een sluiting in kunnen zitten. Er van uit gaande dat 3000 watt het geen is wat de omvormer verbruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
snap de - min dus van mij een +
Reddie
11 jaar geleden
Een transformator veroorzaakt geen piekspanning bij inschakelen. Hoogstens bij uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt eraan of hij belast is of onbelast en met wat het belast is.
ervan uit gaan dat de omvormer goed is:
als hij aangezet wordt heb je te maken met een piekstroom, deze kan best fors zijn.
Als hij achter een 16A zekering zit dan heb (220x16=3520Watt) dit kan er maximaal op. Als er dus meer opzit klapt je zekering eruit.

zit hij op een 10A zekering (wat normaal is als je b.v. in de schuur een tweede meterkast hebt) dan kun je maar (220x10=2200Watt) op aan sluiten, dit gaat dus niet en je zekering klapt er weer uit.

sluit hem dus aan op een lege groep die afgezekerd is met 16A. Als hij er dan nog uitklapt, dan is hij kapot. Ik zou er dan niet zelf aan gaan lopen knutselen want meestal zijn het vrij ingewikkelde schakelingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Een transformator trekt geen piekstroom. De stroom loopt juist langzaam op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een gewikkelde trafo niet, en een geschakelde......
Een spoel (transformator, relais, elektromotor) levert een stroompiek bij uitschakelen, omdat hij zijn stroom niet kwijt kan.
Als je bij het inschakelen een denderend contact maakt kan dat ook gebeuren.
De transformator kan zijn stroom wél kwijt als je eerst een of meerdere apparaten er op aansluit voordat je de transformator inschakelt.
Probeer eens.
11 jaar geleden
Het probleem ontstaat als de trafo (want dat is het) tijdens een (bijna) piek van de fase wordt ingeschakeld.
De inductieve tegenspanning is dan nog niet op gang en de ohmse weerstandd zal heel laag zijn.
Wat te doen.
De simpeleoplossing is een NTC weerstand, als hij koud is , heeft hij een weerstand van zeg maar 5 Ohm en als hij heet is , zowat 0 ohm (hangt van type af) Te koop bij goede electronicazaak. PAS OP , in gebruik wordt deze weerstand zeer heet maar dat is de bedoeling, houd daar met montage rekening mee!

Een nuldoorgangschakeling er tussen zetten.
Veel electronische relais schakelen een gebruiker pas in als de spanning (zowat) nul is en loopt de trafo gelijk keurig in fase mee, geeft tegenspanning en er klapt niets door.

Een stroomvertrager, in dat geval zet je een zware weerstand van ongeveer 5 Ohm IN serie met je primair en deze weerstand sluit je met een knopje na een paar tellen via een schakelaar kort.

Klinkt oubollig maar ik bouwde vroeger zware versterkers met ringkern trafo's en laservoedingen.
Die zette ik via die weerstand in twee stappen aan , werkte prima en is goedkoop.

Dan heb je dus nodig, een weerstan 10-20 watt en een schakelaar aan /uit 16A 250VAC.

Dus naar de elektronicawinkel en een deze adviezen opvolgen , de eerste is het gemakkelijkst maar misschien is de juiste NTC moeilijk te vinden maar de truc met de weerstand en schakelaar werk PRIMA, VERGEET ECHTER NOOIT DE WEERSTAND TE OVERBRUGGEN DOOR DE SCHAKELAAR NIET AAN TE ZETTEN na een paar tellen.

De weerstand gaat anders voor flinke problemen zorgen....

On die reden bouwde ik de schakelaar onder de originele aan/uitschakelaar en zette de knop/hendel van de tweede schakelaar na twee tellen in dezelfde stand (hij overbrugde dan de weerstand, een foolproof systeem voor wie de truc kende.