Hoe krijg ik de ljmresten van me trap

heb de vloerbedekking van de trap gehaald en wil deze nu schilderen wat is de makkelijste manier om de lijm resten te verwijderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hallo Barneveld,

Ik heb het pas ook gedaan en heb een blik 'tapijtlijm verwijderaar' gebruikt en dat werkt perfect.
Kun je halen bij de bouwmarkt.
Zorg wel dat je genoeg ventileerd en werk trede voor trede. Met een plamuurmes kun je na het insmeren (10 min wachten) de lijm er zo vanaf steken.
Zorg dat je handschoenen gebruikt want het irriteert erg als het op je huid komt. Maakt na het afsteken de traptrede gelijk schoon met een natte doek.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoi Barneveld,
Helaas is hier geen makkelijke oplossing voor. Als je geluk hebt, is je lijm wateroplosbaar. Dit kun je testen door een trede nat te maken en dit een tijdje in te laten trekken. Als de lijm nu loslaat, kun je hem er met een plamuurmes afsteken of met een verfrabber aftrekken. Wel oppassen dat je het hout van je trap niet beschadigt.
Als je pech hebt is je lijm niet wateroplosbaar en moet je grof geschut gebruiken om de lijm van de trap te krijgen. Bij de doe-het-zelver kun je blikken met lijmoplosmiddel kopen. Ga er maar van uit dat je minstens één groot blik nodig hebt om je hele trap schoon te krijgen.
Dit spul smeer je met een dikke kwast op de trede, laat het een paar minuten inwerken en steek dan de lijmresten van de trap af. Niet meer dan één trede tegelijk behandelen, anders is het al weer ingedroogd voor je aan afkrabben toe komt. Van boven naar beneden verwerken, anders ga je plat van de lucht van het oplosmiddel. Afsteekresten zijn chemisch afval.
Nadat de lijm er af is, goed afnemen met water, en schuren, plamuren, gronden, schuren, plamuren, kieren kitten en aflakken.

Het is het overwegen waard om jezelf deze toestand te besparen en een trap-renovatie met overzettreden uit te laten voeren. Je bent zo 'n week verder...

Toegevoegd na 44 seconden:
'verfrabber' moet natuurlijk 'verfkrabber' zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toen de woningbouw in ons huis bezig waren deden ze het met een soort afbrander.
weet niet presies wat het is maar het werkte wel snel hij was in 3 kwartier klaar
14 jaar geleden
Wilt u de lijmresten die achter gebleven zijn van uw vloerbedekking van de trap verwijderen? Giet er cola over heen, (ons is geadviseerd het betere merk cola te nemen ik weet niet of de "goedkopere" ook werken) De cola even een paar minuutjes in laten werken en de lijm verdwijnt als sneeuw voor de zon! Met een plamuur mesje kunt u het nu heel makkelijk verwijderen. Evt de lastige plekjes nog eens behandelen met cola. Mijn man had binnen het uur onze zoldertrap van 13 treden brandschoon. De recht opstaande trap gedeelte's heeft hij met een spons goed nat gemaakt. Dit was ook met een uurtje klaar. Wel de ruimte onder de trap leeg ruimen want het lekt door de naden heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Innotec Seal and Bondremover
http://www.bestel-verf.nl/product/428/innotec_seal_and_bondremover.html

is een technisch modern product voor het weekmaken en verwijderen van vele soorten lijmen en kitten. Ideaal te gebruiken om ondergronden mee te ontvetten alvorens over te gaan tot vervolgwerkzaamheden. Het tast de meeste lak- en kunststof soorten niet aan en vervliegt zonder resten na te laten.