kan ik een wisselschakelaar ook zo installeren dat het een gewone schakelaar is?

Ik heb een trekschakelaar gekocht voor mijn zolder. Maar het enige wat er te koop was, is een wisselschakelaar. Omdat het met de bestaande electrische installatie onmogelijk is om met deze wisselschakelaar te werken (de andere ingebouwde schakelaar is een gewone schakelaar, de draden zijn allemaal ingebouwd...) wil ik deze gebruiken als gewone schakelaar. Dus : voeding, één schakelaar, lamp.
Met een gewone schakelaar is dat vrij simpel : boven twee draadjes, onder twee draadjes en klaar is kees. Maar hier zijn er vier gaatjes boven... Kan ik dat installeren als gewone schakelaar?

11 jaar geleden
32.4K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Een wisselschakelaar verbindt een draad door naar A of naar B. Als je alleen A gebruikt, en B leeg laat, functioneert het als een gewone schakelaar. Als de schakelaar op B staat, staat A uit. Staat hij op A, dan staat A aan.

Let even goed op het installatieschema, dan wordt het vanzelf duidelijk.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je laat gewoon 1 van de 2 zwarte draden die je normaal zou aansluiten weg.
Als de schakelaar een rode aansluiting heeft, komt daar zeer waarschijnlijk de bruine draad op (wat een logica...).
De zwarte komt op 1 van de anderen.
Als er vier aansluitingen zijn kan het ook een dubbelpolige schakelaar zijn (vaak gebruikt voor wasmachines).
Let dan even op dat je de goede aansluiting pakt.

Als je in de doos alleen een bruine voeding en een zwarte draad naar de lamp hebt zitten is er geen gevaar. Als je de verkeerde aansluitingen maakt werkt het niet, of je krijgt het licht niet uit....

(Wel de stroom uitschakelen voor je gaat monteren!)