Het woord 'winkel' kende in de vijftiende eeuw ook de betekenis 'hoek'. Een winkelhaak was oorspronkelijk een stuk gereedschap om een rechte hoek mee te kunnen maken. Twee en een halve eeuw later kreeg het ook de overdrachtelijke betekenis van een rechthoekige scheur in bijvoorbeeld een kledingstuk.
Amadea
11 jaar geleden
Hoek is op zijn Duits ook winkel. Het zou dus uit Duitsland afkomstig kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In winkelhaak betekent winkel ‘hoek’. Winkel is vermoedelijk verwant met wenken (oorspronkelijk: ‘een zijwaartse beweging maken’; ook wankel is ermee verwant). Winkel (‘hoek’) kreeg al rond 1300 de betekenis erbij die tegenwoordig het gewoonst is: ‘ruimte waar goederen worden verkocht’. Een winkel was oorspronkelijk een hoek(je) op straat of in een gebouw waar men zijn koopwaar uitstalde.

In het Middelnederlands was de term al bekend, en men vermoedt dat deze afstamt van het Germaanse "wink", dat dus wenken betekent.
Amadea