Kan de draairichting van een opdekdeur in een metalen kozijn worden veranderd?

Het gaat hier om een binnendeur in metalen kozijnen met paumelle (denk ik) scharnieren. De draairichting zou moeten worden veranderd van rechts buitendraaiend naar links buitendraaiend.
Weet iemand of dit mogelijk is bij dit soort deuren/kozijnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.3K

Antwoorden (4)

Bij onze stalen kozijnen zit aan beide kanten een uitsparing voor de scharnieren. Dat is dus een eerste vereiste.

Een tweede vereiste is dat de deur er ookvoor geschikt is. Onze deur valt in het kozijn en niet er deels op. bij ons kan het dus wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij bij een opdekdeur dus niet, tenzij je een andersdraaiende deur hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad een opdekdeur dus dan zal het wel lastig worden als ik het zo lees.
Beiden bedankt voor het antwoord.
Nee. Dit is niet mogelijk. De plaats van de scharnieren in het kozijn kan niet veranderd worden. Je kan wel het gehele kozijn omdraaien, zodat de scharnieren aan de andere kant komen, maar dan draait de deur ipv naar buiten, naar binnen. Wil je de deur echt andersom laten draaien zul je en een ander kozijn en een andere deur moeten kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord!
Een ander kozijn/andere deur: is dit te doen voor een klusser? (Niet ikzelf maar iemand die ik hiervoor inhuur)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is vrij goed te doen. Het kozijn kan wat moeilijker zijn omdat dat om de binnenmuur zit en dat is nogal lastig uit te bouwen. Maar een beetje handige klusser heeft dat zo voor elkaar. Een nieuw kozijn en deur plaatsen is zo gebeurd.
Ja hoor dat kan wel, je moet de deur 180 graden draaien,dan aan de scharnierzijde 2 gaten boren van 7 mm
de paumelle er in draaien,en aan de andere kant de sleuf maken voor het slot,deze kun je ook omdraaien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het hele kozijn er uithalen gaat niet,want deze is verankerd en daarna volgegoten met beton.

Toegevoegd na 1 week:
180 graden draaien om de lengte as,dan wordt de onder de bovenkant,of die is volgegoten met beton kun je zo niet zien.ik kwam daar achter toen ik er mee aan de slag ging.1 keer maar doe het nooit weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoezo volgegoten met beton? Het is simpel gezegd een U-profiel die om de ytong binnenmuur zit. Wel verankerd. Maar dat is los te schroeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier waren ze volgegoten met beton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden weer! Hoe kan ik zien of het kozijn is verankerd of dat het is volgegoten met beton? En hobbykok, als ik de deur 180 graden draai dan komt de opdekkant aan de binnenkant toch? Of zit ik nu verkeerd te denken?
Ja, x dat kan. Een gewoon scharnier OP de deur zetten, het vrije deel van het scharnier afzagen met een breedte bekijk dan de dikte van de opdek van de deur, en haaks op het kozijn vast lassen.
Nog even schilderen, het slot omzetten en klaar
Typefout
"Bekijk" moet zijn "gelijk"
Toegevoegd op 3 mei 2023 09:27: tekst
Plaatje bij antwoord
11 maanden geleden