Wie kan mij vertellen wat voor voorwerp dit is op de foto en wat de functie ervan is?

Ik kwam een voorwerp tegen in mijn schuur vandaag maar heb geen idee wat het is.
Het ziet eruit als gereedschap maar ik heb geen flauw idee.
Iemand ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Lijkt op een ouderwetse puntenslijper.
paulus811
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste reactie. Wij hadden zo'n ding vroeger op de lessenaar van de leraar staan. Kon je daarheen om je potlood te slijpen.
paulus811
11 jaar geleden
Dat was feest! Maar ALS het een puntenslijper is, is het wel een heavy uitvoering. Die dingen van vroeger hadden een schroefklem om de slijper aan het buro vast te zetten en deze heeft dat niet. Dus ik twijfel nog...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me om een luifel mee omhoog of omlaag te draaien.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nu je het zegt - het lijkt inderdaad een soort poelie. Zet er ook zo'n "ratel"mechanisme in, dat ervoor zorgt dat je wel de ene kant op kunt draaien maar niet de andere kant?
Het is een zwengel.

Een zwengel, ook wel slinger genoemd, is een hefboom met handvat waarmee een ronddraaiende, een op- en neergaande of een heen- en weergaande beweging kan worden gemaakt. Deze beweging wordt mechanisch overgebracht naar een mechanisme dat moet bewegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van een klok. Je kunt er "gewichten" mee omhoog draaien, waardoor je de klok opwind. De gewichten hangen vast aan een touw of kabel die je dmv je zwengel omhoog kunt draaien.
Als je eraan draait, draait ie dan 1:1 of zit er ook nog een versnelling of vertraging op?

Als 1:1 dan is mijn gok, dat het een school werkstuk is, voor bijvoorbeeld een MTS.
Dit vooral vanwege de zware en grove uitvoering: maatwerk.
Echter de kleine hendel lijkt niet logisch als je kijkt hoe zwaar de rest is uitgevoerd.
Dan zou het dus op zich nergens voor zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie op de 1e foto aan de linker kant een knop, het lijkt dat je daarmee een pin erin kan drukken, waarmee het mechanisme geblokkeerd wordt.
Zie ik dat goed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt inderdaad op een zelfgemaakt apparaat zoals je op de MTS werktuigbouwkunde krijgt ;-)
Kan het niet een soort vismolen(reel) zijn? Zo'n eentje die je rechtsstreeks aan de boot vast kan monteren......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het idee dat jij precies weet wat het wel is, maar dat je met een raadseltje voor ons bezig ben...
Lijkt mij ook een werkstuk voor een metaalbewerkings opleiding , een haspel principe met tal van mogelijkheden , maar zonder functie .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dacht ik ook, dus dan moet ik wel een plusje geven. ;-)
Het doet mij denken aan een handlier, maar dan een tikkeltje ouderwets.

Zo te zien kan je hem aan de muur of een tafel of wat dan ook schroeven. Een stuk staaldraad eraan en je kan er dingetjes mee ophijsen.

Al is het draaihendeltje wel wat kort.