Hoe kan ik van een gewone stoel een schommelstoel maken?

Ik heb zon ouderwetse stoel met rieten zitgedeelte. Wil hier een schommelstoel van maken. Hoe doe ik dit? Waar moet ik aan denken?

11 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (4)

Het juiste gereedschap is een vereiste en je zult een oven moeten hebben waar je de twee schommel balken in kunt stomen om deze te kunnen buigen op een gebogen mal.
Verder is het als je dat klaar hebt alleen nog uitmeten waar de gaten komen, waar de poten van de stoel inpassen, let er wel op dat de achterkant van de gebogen schommelbalken langer moet zijn dan aan de voorkant anders lig je telkens achterover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een aantal mdf platen op elkaar lijmen en deze 24 uur lang laten drogen met iets zwaars erbovenop, vervolgens zaag je het model van het onderstel uit het mdf, bevestig dit met houtlijm en verdiepte schroeven aan je stoel, het deel wat de vloer raakt eventueel afwerken met een strook rubber of vilt om de vloer te beschermen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lucius0605
11 jaar geleden
Oke dit lijkt me wel te doen. Kan ik die vorm ook bij de gamma laten uitzagen? Hoe bepaal ok de lengte en de vorm van de bogen? Hoe kan ik de schroeven verdiept krijgen zodat ze de vloer niet beschadigen? Thanks!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet dan voorboren met een verzinkboortje, ik dacht dat je bij de bouwmarkten alleen recht op maat kunt laten zagen, dus dat zal niet lukken, de lengte van de bogen moet even lang zijn als de stoel hoog is, de vorm zal je moeten natekenen van een plaatje van een schommelstoel.
Succes.
lucius0605
11 jaar geleden
oke bedankt heb er meer vertrouwen in zo. Maar de poten van de stoel aan de achterkant staan meer naar binnen dan de poten aan de voorkant, die staan meer naar buiten. De zitting word dus kleiner naar de rugleuning toe. Moet ik hier nog rekening meehouden? En voor de specifieke boogvorm moet ik dus iets van een bouwtekening van een echte schommelstoel zoeken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet zorgen dat de bogen recht tegenover elkaar staan, dit kun je oplossen door meer mdf platen op elkaar te lijmen,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk in een tweedehandswinkel naar een schommelstoel en meet de balken op, lengte en boog. Neem een groot vel papier mee en teken de balk na, dat kan ook.
Zoek een kleine zagerij of een meubelmaker in de buurt die de balken voor jou kan zagen, of vraag een handige buur met decoupeerzaag of hij/zij het voor je kan doen.
Koop een schommelstoel op Marktplaats voor een paar euro en zaag de schommelbalken eraf. Deze kun je dan (verzinkt) aan je stoel schroeven. Het zelf maken van schommelbalken vereist dat je het hout buigt met warmte. Dit is te moeilijk. De mdf-oplossing wordt te zwak of vreselijk lomp en lelijk. Je zult dan ook moeten verven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een goed tuincentrum kan je losse ronde balken kopen voor een rozenboog. Deze kan je omgekeerd uitstekend gebruiken om je stoel op vast te schroeven. Eenvoudig, simpel en doeltreffend.