Hoe sluit je twee fittingen aan op 1 stroombron?

Ik wil zelf een lamp maken, en wil twee fittingen aansluiten op stroom. Aan de stroom zitten aan de bruine en blauwe draad een kroonsteen, met één uitgang.
Hoe krijg ik die twee fittingen daarop aangesloten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.2K

Antwoorden (3)

De lamp heeft ook twee draden. Pak als het nodig is een groter kroonsteentje met twee uitgangen en sluit de lamp aan. 1 draadje van de lamp op de bruine en 1 draadje van de lamp op de groene draad. Doe voor de tweede lamp hetzelfde. Er komt dan 1 groene en 1 bruine draad vanuit de stroombron en er gaan er bron 2 uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenk dat de kleuren voor de stroomdraden in NEDERLAND Blauw, bruin, groen/geel(aarde) en zwart(wissel) zijn.
Uit elke fitting komen 2 draadjes die u kan splitsen.
Draad 1 van elke fitting draait u samen en sluit die aan op de blauwe van het kroonsteentje, 2e draad per fitting idem en die sluit u aan op de bruine draad van het kroonsteentje.
Beide lampen liggen nu paralel en zullen gelijktijdig branden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk zou ik eerst moeten vragen of u het parallel of in serie wilt schakelen. Maar buiten het feit dat parallel makkelijker is om aan te sluiten is het ook gangbaarder (als er 1 lamp stuk gaat blijft de andere branden.).

U heeft uit het plafond 2 draden, een blauwe en een bruine draad. deze zitten elk in een aparte huls van het kroonsteentje.
Dit kroonsteentje is door verbonden naar de andere kant waar ook een schroefje zit. Deze kant gaan we gebruiken voor de andere lampen op het stroomnet aan te sluiten.

U pakt de draden van de lampen die u wilt aansluiten.
dan doen we de draden van de zelfde kleur bij elkaar en draaien deze in elkaar tot we 1 draad ervan hebben gemaakt. deze doen we in het kroonsteentje van de zelfde kleur. Dus aan de netstroom kant een bruine draad, aan de andere kant dan de 2 andere bruine draden.
Doe dit ook met de blauwe draad.
Mocht u op de lampen een aarde draad (geel/groen) hebben dan hoeft u deze niet aan te sluiten als u geen net aarde draad heeft zitten.

Aan te raden is om niet de lampen op te hangen aan de draden, dit omdat dan de kracht op de kroonsteentjes komt te staan. gebruik hiervoor een trek ontlasting met ophang oog, (zie link 1. Snoer gaat door de 2 kleine ogen en u kunt de lamp ophangen aan het grotere oog)

Mocht u nog meer willen weten over de basis vormen van elektra dan kunt u het document in link 2 bekijken.