Mijn 4 jaar oude magnetron combi(Sharp)verwarmt niet meer.Waar zou dat aan kunnen liggen?

De oven doet het prima. Moet er misschien een diode o.i.d. vervangen worden?
Hoe moet dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (3)

Zekering kapot wellicht... 40 cent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste vriend
Waar haal je die en hoe vervang je die?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet een dekseltje zijn ergens, waar dat zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dekseltje ergens? Als je niet weet waar je het over hebt, geef dan géén advies! Neem jij de verantwoordelijkheid op je als Judith na aan dat ding gesleuteld te hebben hem weer aan zet, en door een foutje haar oogballen beginnen te koken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, jij wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha haa!!!
Ik blijf wel uit de buurt van die Faraday hoor!
Trouwens waar zit ie ergens? :)
Ha ha haa!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik wil dat niet op mijn geweten hebben. Daarom geef ik ook niet het advies om dekseltjes die ergens in een magnetron zitten los te maken om te kijken of er een kapotte zekering onder zit. Je hoeft echt niet op iedere vraag antwoord te geven. Als je het niet weet, schrijf dan gewoon niets. En al helemaal niet als onkundig advies zo gevaarlijk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kooi van faraday is een elektromagnetisch slot rondom het veld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kooi van Faraday is het principe dat ervoor zorgt dat je magnetronmaaltijd wel wordt verhit door de microgolven, maar jij niet letterlijk begint te koken. Het is namelijk de constructie die ervoor zorgt dat de microgolven niet uit het apparaat kunnen ontsnappen. Dat van die kokende oogballen is dan ook géén grapje.
AWM
14 jaar geleden
Maar maak je geen zorgen, er zit geen zekering in die een consument makkelijk kan vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, de kans is gelukkig klein dat ze hem überhaupt weer aan de praat krijgt. Maar stél dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ... Je hebt helemaal gelijk hoor... ik zal je een plusje geven voor je antwoord... Ik moet ook niet te flauw doen naar je... :-))
Nooit zelf gaan knutselen aan een magnetron! De veiligheid van een magnetron is in feite erop gebaseerd dat het een kooi van Faraday is.

Als je eraan gaat knutselen zonder exact te weten wat je doet (en dat weet je niet, anders stelde je de vraag niet) heb je kans dat die kooi van Faraday 'lek' raakt, wat ervoor zorgt dat de magnetron niet alleen microgolven stuurt door het eten dat erin staat, maar ook door het vlees van degene die ernaast staat.

Je kunt natuurlijk een monteur laten komen. Maar reken erop dat de prijs daarvan zo hoog is, en de prijs van combi-magnetrons zo laag, dat het wel eens goedkoper zou kunnen zijn om hem te vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige juiste antwoord een dikke plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://webshop.expert.nl/koken-en-bakken/magnetron
Voor 90 EURIES heb je een nieuwe.
Daar komt geen monteur voor voorrijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dank je voor je goede advies
De vorige combi magnetron deed het 13 jaar.
Ook al uit milieuvriendelijke overwegingen wil ik hier langer mee doen: misschien is het een kwestie van een zekering of zo aan de buitenkant?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het om een ander apparaat ging, zou je het nog uit kunnen proberen, de boel openschroeven om te zien of het mankement meteen duidelijk is, maar juist bij een magnetron is dat écht te gevaarlijk. En iets simpels als de voeding zal het sowieso niet zijn, dan zou de ovenstand immers ook niets doen. Veiligheid voor zuinigheid en milieuvriendelijkheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je XiniX bedanken voor zijn antwoord. Deze als beste antwoord kiezen en de vraag sluiten. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondertussen was het maar een klein probleempje.
De magnetronbuis is defect. Dit kan via de achterwand (achterkant) in no time moeiteloos vervangen worden.
Storm in een glas water dus, ik was echt niet van plan de magnetron te demonteren...
Helaas zit Uri Geller niet op GV, anders kon je de magnetron gewoon voor het beeldscherm zetten.

Als je het apparaat wil laten repareren, zul je m moeten laten onderzoeken maar bedenk wel dat een nieuwe tegenwoordig weinig meer kost en misschien wel een betere investering is, dan het uitgeven van reparatie- en onderzoekskosten die aardig kunnen oplopen.

Zomaar in t wilde weg een diode vervangen kan op een grote teleurstelling uitlopen.
paulus811