Hoe kun je zelf het beste een schaar slijpen/weer scherp maken, en is dat bij een stoffenschaar ook nog te bereiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Bij een stoffenschaar komt dat preciezer dan bij een andere schaar, omdat oneffenheden kunnen zorgen voor halen in dunne stoffen, en als hij op een klein plekje bot is, dan knipt hij niet goed, zorgt voor heel veel ergernis.
Andere scharen, voor papier bijvoorbeeld, daarmee knip ik gerust in schuurpapier, of ik probeer het met de aanzetstaal van mijn messenblok, maar met mijn stofschaar ga ik niet lopen experimenteren. Als je een goeie hebt (ik heb een Kai-schaar, een goed en duur merk), is het zeker wel de moeite waard om hem te laten slijpen, en daarvoor breng ik de mijne naar mijn naaimachinedealer. Zij slijpen zelf, maar er zijn ook dealers die niet zelf slijpen, maar de schaar opsturen naar een gespecialiseerde slijper.
Als je een goedkope schaar hebt, kun je er ook voor kiezen een nieuwe te kopen. Ik vind een goede stofschaar een investering waard, want het plezier bij het naaien wordt er serieus groter van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Weet niet waarom je hier een plus voor hebt gekregen. Een dergelijk antwoord van mij werd verwijderd, omdat het geen antwoord op de vraag was, maar een persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haivon je hebt wel een punt... Ik durf zelf met een stoffenschaar geen risico te nemen

Andere antwoorden (3)

Ik gebruik voor mijn scharen nu en dan mijn Dremel met een fijn slijpsteentje op.
Ook goed voor messen.
Veiligheidsbril opzetten !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het optimaal scherp krijgen van een schaar, is de juiste slijphoek van belang, en het aanhaalmoment van de scharnierschroef. In principe is elke botte schaar weer scherp te krijgen.
jc54
11 jaar geleden
* Uw schaar wordt veel scherper, als u er schuurpapier mee knipt.
Nog een manier om uw schaar scherp te krijgen is knippen in aluminiumfolie. Vouw daartoe een vel aluminiumfolie een paar keer dubbel en knip er een aantal keren in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens.
en het vereist geen ervaring, wat bij slijpen wel het geval is: dan moet je goed de juiste hoek in de gaten houden en gaat het snel mis.