Is dit asbest?

We waren vandaag van plan onze vinyle vloer te vervangen en kwamen tot de ontdekking dat er een zwarte laag onder het vinyl lag. Ik dacht dan ook aan asbest, maar ik weet het niet zeker. Het gaat om een appartement uit 1954. Ik heb foto's toegevoegd voor de duidelijkheid. Ik vraag me verder ook af of het gevaarlijk is om het asbest verder laten te liggen of dat we andere maatregelen moeten nemen, aangezien we het vinyl erop willen vervangen?

Alvast bedankt,
Engin

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
foto's? waar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plaatje opnieuw uploaden, gaat de eerste keer vaak (lees: altijd) mis. Zou eigenlijk iets aan gedaan moeten worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://i.imgur.com/gxFHg.jpg
http://i.imgur.com/4Jgtp.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt op tegels maar zou het asbest tegels ofzo kunnen zijn?

Antwoorden (4)

Ik zie geen foto's, maar het zou ook van vocht kunnen zijn. Toen wij in ons huis de vinyl gingen vervangen door laminaat bleken er vochtplekken op de grond te zitten met (zwarte) schimmel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Foto's ok maar dat ziet en niet als enige vorm van asbesttegel uit.
Het is wel moeilijk te zien wat die witte plekken zijn op die tegels, schimmel misschien ?
Eens goed over schrobben met bv Mister Proper, goed laten uitdrogen en opnieuw beoordelen, die witte plekken zullen wel weg zijn.
Indien die echt vast liggen; stabiel en mooi vlak dan kan u de moeite sparen en die laten liggen.
Best een vochtwerende laag onder uw nieuwe vinyl leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wrijf er gewoon eens met een natte vod over, dan zal u al beter kunnen inschatten, het ligt er toch.
Asbest zijn normaal korte vezeltjes, die kunnen enkel schade aanrichten als u er gaat in boren of zagen.
Als dat nat maakt kunnen de vezels niet gaan rondvliegen.
Het lijken colovinyltegels. Deze kunnen asbesthoudend zijn. Ook kan het zijn dat de lijm die gebruikt is asbesthoudend is. Om het zeker te weten zou je een asbestanalyse moeten laten uitvoeren (kosten +/- €350,--). Je kan de tegels ook laten zitten en er nieuw vinyl over heen leggen. Wel aan denken als je in de toekomst door de vloer zou willen boren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Asbest tegels lijkt me onwaarschijnlijk, wel is de kans aanwezig dat er asbest in verwerkt zit, dit werd vroeger veelvuldig toegepast in allerlei producten ook in vinyl tegels.
Bij twijfel moet je het laten onderzoeken door bedrijven die er in gespecialiseerd zijn, want jij wilt dat spul niet inademen, en ik zou er ook zeker geen risico mee nemen

Laten liggen hoeft geen probleem te zijn, het wordt een probleem als je er aan gaat trekken en er komen stofdeeltjes vrij die ingeademd kunnen worden