Hoe kan ik mijn kiep-kantelraam los koppelen?

Wij hebben een kiep-kantelraam dat alleen kan kiepen (zie foto). Nu willen we een bank naar binnen krijgen en dat moet via dat raam. Daarvoor moet de bovenkant los zodat hij kan kantelen. Dan kan ik hem op een tafel laten rusten. Nu is er wel eens een monteur geweest die dat vrij eenvoudig deed. De linker kant los maken lukt mij vrij eenvoudig. Daarvoor moet je het raam iets laten kiepen en dan direct de hendel in kantel modes zetten. Maar de andere kant zit een ander soort scharnier (zie andere foto).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe moet ie open gaan?
als een normaal raam,
of komt ie helemaal plat te liggen. (pas op met de manier die je nu toepast, daarmee kunnen dingen kapot gaan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je aan de bovenkant de scharnieren los haalt zou het raam moeten kantelen. hij zit dan nog vast aan de scharnieren aan de onderkant. Dan kan ik de bovenkant laten rusten op een tafel oid. is er een betere manier om te voorkomen dat ie kapot gaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat het raam niet gewoon open kan?
(als een normaal raam)
Als ik die bovenste scharnier zie, moet dat kunnen.
Het kan zijn dat er ergens een schroef zit die ervoor zorgt dat dat niet kan, het kan ook dat er ergens iets niet goed zit waardoor het niet meer kan. Zou het kunnen dat het raam origineel beide functies nog wel had?
Zo ja: doe het raam eens dicht, duw er hard tegenaan, eventueel met meerdere omdat het een groot raam is en vooral tegen de hoeken en zet de hendel dan op kantelen. (kantelen= openen als een normaal raam toch? voor de zekerheid zodat we hetzelfde bedoelen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He Jack, Nee het raam kan alleen scharnieren aan de onderkant. Zeg maar vertikaal neer leggen. Horizontaal draaien (kantelen) kan niet omdat het raam daarvoor te zwaar is. De scharnieren aan de onderkant zitten daarom vast aan het raam. Dan zou ik die allemaal moeten los maken. Ik denk dat ik inderdaad het scharnier rechtsboven gewoon moet losschroeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk: dan het raam laten kiepen, aan de bovenkant kijken, waarschijnlijk kan je daar met 1 schroef/boutje de beveiliging los halen van het raam, kan dat niet, dan inderdaad het hele scharnier eraf halen.
(die truck is in jouw geval ook geen probleem, omdat alles aan de onderkant goed vastzit, bij de meeste ramen zit dan het raam nog maar aan 1 scharnier vast)
ps. ik zie nu inderdaad meerdere scharnieren aan de onderkant
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx! Ik ga het proberen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er uit. Toch even gebeld met iemand die er meer van wist. Het zit als volgt. Met het raam dicht kun je aan de bovenkant en onderkant van het scharnier twee dopjes eraf schuiven. Dan zie je de pen zitten. Trek die eruit en het scharnier is los. Thanx! Wouter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je daar aan de bovenkant ruimte voor of komt de pin dan tegen het kozijn?
sowieso succes ermee.

Antwoorden (1)

U kan dat rechts scharnierpunt losschroeven dan uw kassement. Ik denk dat ik zeskant schroeven zie.