Niet zonder de kurk te beschadigen.
Vernis is bedoeld als keiharde afdekkingslaag die zich goed hecht aan de ondergrond.
Eenmaal uitgehard lost het eigenlijk nergens meer in op dus je kunt alleen mechanisch verwijderen (dat is dus krabben. schuren ed) en dan beschadig je meestal de laag eronder ook).
11 jaar geleden
Hoi,

Dat is zo ongeveer het moeilijkste schildersklusje wat er bestaat..!!
Wat ik zou proberen is met (verf)afbijt de vernis grotendeels proberen te verwijderen. Na deze behandeling zal je steeds met schone wasbenzine en poetsdoeken de residuen direct moeten verwijderen cq de vloer reinigen,
Het grote punt is dat kurk een vrij poreus materiaal is waarin vernis of andere verf erg diep in kan doordringen !
Dat hoeft niet gebeurd te zijn;ligt oa.aan de viscositeit van de opgebrachte of gemorste vernis maar dit kan kleurverschil veroorzaken in het uiteindelijke eindresultaat
Wanneer de vloer (kurk) weer droog is en zonder vernis kan je proberen met de hand en fijn schuurpapier de kleurverschillen enigszins te maskeren maar het blijft een ...klus ! Eenvoudiger is de vloer overnieuw lakken !

succes!!

groet Simon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u een schuurmachine heeft met een 3-hoekig pad en schuurblad met fijne korrel dan kan u best met de punt die laklaag voorzichtig proberen wegschuren.
De beschadigde plaats nadien met zelfde kleur herstellen.
Dit is enige, goedkoopste en beste oplossing.
Lak is keihard en laat zich bijna niet meer oplossen.
Succes.