Lastig te beantwoorden als je niet weet wat erop zit.
Heb je het beeld zelf gemaakt?

Er zijn ruwweg 2 soorten gips voor beelden.

1. Het natuurlijke gips, ook wel albast genoemd. Dit kan je na bewerken impregneren of lakken zodat het waterafstotend word.

2. Gips uit een pakje. Ook dit kan je waterafstotend maken, maar zal altijd wel gevoeliger voor vocht blijven. Dit komt omdat er geen goede structuur meer is tussen de gipsdeeltjes zoals in het albast.

Eventueel kan je het beeld wellicht alsnog bewerken met een lak. Licht een beetje aan wat je er mee wilt dat het waterafstotend moet worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
punt 1 is dus als blok zijnde bewerkt tot een beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik heb geen idee wat erop zit, behalve dat het een bruine glanzende laag is. Het oogt als hout. Ik heb het dus niet zelf gemaakt. Ik wil het beeld graag overgieten met een dunne laag cement. Of misschien spuiten als dat mogelijk is. (Dat is natuurlijk afhankelijk van de dikte van het cement mengsel.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar overgieten met cement dan? Er is ook 'beton look' verf in de handel, kwastje erover en klaar ;-)
Stuk makkelijker. Een dunne laag cement breekt snel kapot denk ik zo. Cement en gips zetten niet hetzelfde uit met warmte en krimpen niet hetzelfde bij koude.

Andere antwoorden (3)

Gips- en kunststofverband mag niet nat worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ,gips mag niet nat worden want dan wordt het zacht en verliest zijn vorm
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt de vraag in doe het zelf. Dus ik ga er even vanuit dat je het over gisplaten hebt.

Er zijn 2 types gipsplaten. De 'gewone' witte platen. Deze kunnen wel een keer vochtig worden, maar dan zetten ze uit, en worden wat zacht. Bij regelmatig vochtig worden gaan ze rotten. Bij echt nat worden zetten ze uit en kan je ze weg gooien.

Daarnaast heb je groene gipsplaaten, welke in het gips een middel hebben die vochtafstoot. hierdoor blijft het gips intact zelfs bij compleet onderdompelen in water. Dit zijn platen speciaal voor vochtige ruimtes zoals badkamer, toilet en eventueel keuken.s