Waar dienden die gehaakte hoedjes voor?

Er werd vandaag om een patroon gevraagd voor een gehaakt hoedje voor op een toiletrol.
http://www.goeievraag.nl/vraag/gehaakt-hoedje-toiletrol-patroon-gevraagd.32596
Huh? Waarom zou je dat willen?
Op de startpagina breien lees ik dat ze erg populair waren in de 70er jaren voor in de auto.
Dus is mijn vraag: Hoe zit (zat) dat?

AWM
14 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon voor de sier, op de hoedenplank, en het hield je rol mooi bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dan hadden ze een gehaakt hoedje voor 150, 250, 400, 500, 750, 1000, 1500 en 2000 vels rollen? En dan ga ik gemakshalve even uit van enkellaags rollen. Want er zijn ook nog 2-, 3-, 4laags en 2-, 3- en 4 dubbel laags rollen. En dan zal ik de 5000 vel Tork en Satino Jumborol even overslaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er teveel af was, pakte je voor in de auto gewoon een nieuwe rol, en het restant gebruikte je op de plee, tenminste zo deed mijn moeder het.
AWM
14 jaar geleden
Een wereld gaat voor me open. Het is dus een
"nostalgische autoaccessoire"!

Het beste antwoord

Was alleen populair bij mensen met een Opel Kadett.

Normale mensen gingen tijdens de reis even aanleggen bij een restaurantje of iets dergelijks. Het volk dat zich verplaatste in een Kadett niet, die hadden een broodtrommeltje bij zich en gingen zitten schijten in de berm.

Je ziet die toiletrollen nog steeds alleen achterin opels, maar minder......

't blijven schijtbakken .....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gewoon voor de sier, op de hoedenplank, en het hield je rol mooi bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dan stop je 'm toch gewoon in je handschoenenkastje of in de achterbak? Of is dat een stomme opmerking?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, is geen stomme opmerking, ik vond het ook vreselijke dingen.
Maar wel een goed antwoord van Jet +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen had iedereen een hoedenplank, met ook van die knikkende hondjes en zo'n zwaaiend handje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die waren meestal wel grappig ja, maar zijn die op een gegeven moment niet verboden, die hondjes?
Dat staat toch wel iets netter dan een ordinaire pleerol op de hoedenplank!
(al vind zo'n haakding op de hoedenplank persoonlijk geen pan!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zo min als je over de camping wil lopen met een wc-rol onder je arm, om uit te bazuinen dat je onderweg bent voor een 'grote' (of kleine, natuurlijk...) boodschap, zo wil je ook niet aan de buitenwereld laten weten, dat je een wc-rol grijpklaar in de auto hebt. Tussen de knik-hondjes en de wuifhandjes en andere goedbedoelde frutsels stond er dus ook een fleurige hoge hoed op de achterbank in de 70er jaren....In de tijd na de flower power werd het lichaam (en de funkties ervan) veel natuurlijk geaccepteerd als in de preutsere jaren ervoor, maar ons nederlanders heeft toch altijd nog een bepaalde gene waar het het wc-gebeuren betreft.

Misschien dat daarom de wc naast de voordeur (vraag op gv eerder deze week) ook in onbruik geraakt is in de laatste 20 jaar : we hoeven niet zo nodig de hele buurt te laten weten, wanneer we 'op de troon' gaan plaatsnemen, wat door het aangaan van het licht naast de voordeur steeds geadverteerd werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat sommige mensen van mening zijn dat zo'n gehaakt hoedje mooier staat dan een kale wc-rol. Ik deel die mening niet, maar goed, das weer mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ook geen idee waarom, maar toen was het de gewoonte om een wc-rol bij je te hebben in de auto, en zoals hierboven al staat was het wel zo leuke als die er 'aangekleed 'uitzag
Je had ook barbiepoppen met een grote gehaakte rok waar een rol onder pastte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
irrgg..wat een kits dingen waren/zijn dat, gehaakte barbie wc rollen houder :(
En dan nog 'onopvallend' op de hoedenplank!
Nee, zo zag niemand dat je een wc rol bij je had!!
Ik heb nooit begrepen waarom ze die rollen niet gewoon in de kofferbak deden.
Het gaat om van die gehaakte (of misschien soms gebreide) hoesjes voor wc-rollen.

Het waren populaire dingetjes die je op de hoedenplank zag liggen, ik denk om enigszins met gemak de bosjes in te kunnen duiken bij hoge nood, waar je dan het toiletpapier voor bij de hand had en verder nog voor dingen als vieze handen bij het tanken of zo misschien, het is een tijd geleden dat ik ze nog zag in ieder geval.

Ze komen natuurlijk in vele soorten en maten, maar zoals ik me ze kan herinneren zagen ze er ongeveer zo uit als op onderstaande afbeelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt -ze zagen er ongeveer zo uit-er waren er ook met een rand rondom gehaakt en een strik erom heen-was het net echt een hoedje-(van papier haha)
oma's haakten ze meestal-in alle kleuren-materialen-en wilde je een hoge hoed,dan haakte je verder om een keukenrol in te stoppen.
op vele toiletten en hoedenplanken zag je ze staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
All of the above, maar het kan ook eleganter hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die hoedjes waren voor de mensen,die er niet voor uit durfden komen,dat ook zij wel eens naar de pot gingen!
Het lijkt me wel een heidens karwei om steeds maar weer dat hoedje uit te moeten wassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je wilt toch niet zeggen, dat ze met dat hoedje....., nee toch???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k weet niet,heb nooit een auto gehad,rolletje ging gewoon mee in fietstas! Maar het zou me niets verwonderen,raadpleeg eens een ervaringsdeskundige.
Die wc rol doe men in de jaren 70 meenam in de auto was om onderweg je billen af te vegen als je grote boodschap moest doen. In die tijd was er nog niet om de paar kilometer een tankstation met toilet voorziening. Je was dus aangewezen op de berm. Het was dus puur voor het gemak dat je een toiletrol meenam. Dat gehaakte hoedje erover stond sierlijk en zorgde ervoor dat als je hard moest remmen niet de hele toiletrol in je auto afrolde. Puur functioneel dus.