Hoe krijg ik een met witte grondverf behandeld vuren meubel (pallet) grey wash? Betreft een salontafel.

Wij hebben van een pallet een tafel gemaakt. Deze hebben we met witte grondverf 1 keer behandeld zodat je de nerven van het hout nog ziet. Deze tafel willen we een greywash verweerd uiterlijk geven. Hoe kunnen we dit het beste doen?
We willen de nerven wel blijven zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

De grey wash verf is een transparante verf, die het kale hout iets kleur geeft, maar tegelijk een groot deel van het hout zelf nog laat zien.
Mogelijk dat de grondverf die je er al op heb zitten, het effect van de grey wash teniet doet.
Omdat het nu te wit zal gaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus toch weer even opschuren en dan kan het vast wel ;)
Als antwoord op de vraag zelf....Niet!
Hoe je het beste kunt doen:
door eerdere behandeling met de grondverf ga je nu naar een -min of meer- dekkend verfsysteem als je er een grijze tint over heen aanbrengt. Nu krijgt ook de "grey wash" niet de kans in het hout te trekken en de houtnerf te accentueren.
Schuur de grondverf van de salontafel af totdat je tevreden bent (als er een beetje wit achterblijft is dit misschien wel aardig voor het eindresultaat).
Breng de grijze beits of verf met een kwast aan en wrijf of tamponeer de grijze toplaag met een pluisvrije doek op een dusdanige wijze dat je nog een mooie doorschijnende tekening van het hout blijft houden.
Ter bescherming van de toplaag zou ik een transparante, kleurloze lak of beits aanbrengen. Dit "vergeelt" het resultaat wel enigszins, alhoewel dit met een acryl product wel meevalt.