Salontafeltje zwart verven met behoud van hout structuur?

Hoi allemaal, vraagje: ik heb een blank eiken salontafeltje, en deze zou ik graag willen verven zodat deze mat-zwart word, maar met behoud van de houtstructuur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.9K

Antwoorden (4)

1. grof schuren in de richting van de houtnerf
2. fijn naschuren in de richting van de houtnerf
3. stofvrij maken
4. ontvetten met ammoniakwater
5. minstens 3 lagen zwarte binnenbeits aanbrengen

Je kan ook je tafel ook inoliën (zwarte olie wordt in België al wel ns 'wengé' genoemd, maar dan moet je eerst een verzadigingsproduct aanbrengen.

ps. het beste kan je 4 grote nagels in de poten timmeren zodat je tafeltje enkele centimeters van de grond staat en je eveneens de onderkant van de pootjes kan beitsen.
Zet je tafeltje ook best OP een andere tafel zodat je niet op je buik hoeft te gaan liggen om de onderkant te bewerken.

ik hoop dat je iets hebt aan dit antwoord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi compleet antwoord +
Gewoon even opschuren,schoonmaken met ammoniak water
busje matte verf kopen en het is gepiept.
Als je tafeltje van fineer is, zeker geen grof schuurpapier gebruiken, je schuurt er zo door heen.Ook geen beits gebruiken als je tafeltje gelakt is,dat houd niet,
Gewoon een lak-je er over heen.
burgos
12 jaar geleden
Persoonlijk zou ik het in de wax zetten.
Dit is water afstotend.
Bij lichte kleuren blijf je de nerf perfect zien.
Met zwart heb ik geen ervaring, maar dat kun je even navragen.
Bij onderstaande bron word het verkocht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Klik even door naar de kleuren en dan zie je dat bij zwart de nerf goed te zien is.
Alleen ik zag net dat dit geen wax, maar was is.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je zou er ook nog een zwarte vloerolie op kunnen zetten.
Dit is ook water afstotend.
Zie bron: monocoat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik een transparante satin binnen beits in de kleur ebben 2 á 3x smeren en tussen door steeds licht schuren korrel 400,dus geen wengé,wenge is diep donkerbruin maar geen zwart.
Succes