hoe kan ik een massief grenen vloer die met mes en groef en op de kopse kant verlijmd is het best verwijderen?

In mijn woonkamer ligt een massief grenen vloer van 42m². Het mes van elke plank ik verlijmd in de groef van de naast liggende plank. Ook zijn de kopse kanten van de planken verlijmd.

Hoe kan ik deze vloer het makkelijkst verwijderen? Lukt dit met enkel een koevoet of heb ik er ander gereedschap bij nodig zoals een elektrische beitel of draagbare zaagmachine?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ga je met de vloer doen? (afval of hergebruik?)
Ligt ie zwevend?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vloer ligt zwevend. Ik heb de vloer te koop gezet, maar omdat alle messen af gaan breken krijg je hem er niet schadevrij uit. Ik heb in ieder geval al iemand die hem op wil branden in de kachel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vloer te koop aanbieden MET vermelding: ZELF eruithalen!!! Heb je 2 vliegen in één klap!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@freekfluwel: dat was ook mij idee en als je de vloer in grote stukken zaagt kan je er ook nog andere dingen mee doen.

Het beste antwoord

De verwijdering van de eerste twee (drie) delen is het moeilijkst, daarna trek je het hele zaakje er zo uit; die delen breken gewoon op de messing en groef.

Voor die eerste delen zou ik gewoon een handcirkelzaag nemen, goed op de dikte (18 mm?) afstellen en zagen maar. Als je ergens een "beginnetje" hebt, kan je ook gewoon de koevoet gebruiken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga een invalcirkelzaag huren. Daar moet het wel mee lukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord. Met koevoet alles eruit gehaald in een uur of 5. Mes en groef was idd verlijmd.

Andere antwoorden (1)

Zonde van het materiaal, niet destructief slopen.
De lijm is niet warmwaterbestendig. Nat maken en opwarmen met de verfföhn en de planken laten los. Wel een tijdrovende klus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe krijg ik dat water in de groef? Water over de vloer gieten en dan op m'n knietjes met een verfföhn de groef opstoken? Hoe lang duurt het voordat die lijm los laat (1min? of 15 min?). En als de lijm eenmaal los is blijft ie dan los als het afkoelt of verlijmd alles dan weer? Sorry voor de velen vragen maar ik heb hier dus geen ervaring mee. De vloer is voor 2006 gelegd (lag er al in toen ik dit huis kocht) en ik heb geprobeerd om een plankje in een hoek van 20cm lang met hamer en beitel los te slaan. Dit lukte niet. Ik zal er vanavond eens wat warm water op gieten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat die lijmverbindingen niet warmwatervast verlijmd zijn. Dus als je een pot thee laat vallen, springt die vloer spontaan in je gezicht...?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om te beginnen, de gebruikelijke witte lijm, meestal PVAc lijm is niet watervast, kan niet tegen permanente blootstelling aan vocht. Tegen die pot thee is de vloer wel bestand. Maar een paar dagen een flinke lekkage, dan komt de hele vloer wel om hoog, niet doordat de lijm losgaat, maar doordat de vloer uitzet.
Bij nader inzien lijkt het losweken van de lijm met een behangafstomer een betere oplossing, het nat maken van de hele vloer zou wel eens bovenstaand resultaat tot gevolg kunnen hebben. Maak in ieder geval in eerste instantie maar één naad los. Maak ook niet alle naden los maar haal de vloer er in zo groot mogelijke delen uit. Zijn de stukken er uit, dan zijn de naden van de achterkant in ieder geval gemakkelijker los te krijgen.
Begin er pas aan, als je voor de vloer een nieuwe toepassing gevonden hebt met hulp. Het is geen klusje voor een verloren zaterdagmiddag!
Lukt dat niet, dan is altijd de cirkelzaag nog een oplossing. met twee zaagsneden in de lengte en één in de breedte is de vloer voor een goede doe-het-zelver nog prima bruikbaar. Die doe-het-zelver heeft ook wel een cirkelzaag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de goede tips hier. Mijn huis 5m breed en dan 2.5m is 11m en en de andere 2.5m is 8m lang. Met 1 zaagsnede in de lengte en 1 in de breedte ben ik er niet. Die delen zijn niet te verplaatsen en niet door de deur te krijgen. Ik denk dat het een illusie is dat die vloer er onbeschadigd uit kan komen. Ik heb in ieder geval een valcirkelzaag gehuurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zaag het in stukken van ongeveer 300 bij 125 cm, dat zijn stukken, die uitstekend herbruikbaar zijn.
Als je het op Marktplaats zet, ben je het zo kwijt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen zaag gebruikt want alles brak eigenlijk zo uit elkaar. Soms met wat moeite. Stukken groter dan twee planken ging niet, dan brak het. Daarom alles maar gebroken. Alles was min of meer verlijmd. Ik heb hier nu twee stapels planken liggen van 1.30m hoog. Morgen wordt het opgehaald. Bedankt voor al het advies!