mag een gemeente zomaar de opgegeven bouwkosten van een verbouwing verhogen,en zo dus meer leges vragen? en wat kun je hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

In de brief staat waarschijnlijk dat je d.m.v. een offerte van een aannemer moet aantonen dat het bedrag van de gehele verbouwing of bouwwerk lager is dan wat ze hebben berekend. Leges worden berekend aan de hand van de bouwkosten. De bouwkosten worden bepaald door het bedrag aan materiaal en arbeidsloon. Dit om zwartwerken tegen te gaan en een uniform bedrag aan leges te kunnen heffen voor vergelijkbare bouwwerken.
Als je bijvoorbeeld zelf gaat verbouwen dan worden de bouwkosten verhoogd met de arbeidskosten die zouden worden berekend als het door een aannemer zou worden uitgevoerd.
Je kunt vragen hoe de gemeente de bouwkosten heeft berekend. Als ze voor hun berekening een m3- of m2- prijs hebben gebruikt door gebruik te maken van een tabel of boekwerk waar in de legesverordening geen verwijzing naar wordt gemaakt, dan heb je kans om te winnen. Of bestudeer de laatst vastgestelde legesverordening, daar kan ook wel eens een fout in staan. Legesveroreningen worden meestal jaarlijks aangepast en vastgesteld door tijdnood o.d. kunnen fouten ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op grond van de llegesverordening bestaan de leges voor een bouwvergunning uit een
percentage van de bouwkosten van het betreffende bouwplan. De bouwkosten *) vormen
daarmee de maatstaf om de leges te kunnen vaststellen. Om te kunnen bepalen welke grondslag
moet worden gebruikt, wordt de aanvrager van een bouwvergunning verzocht om op het
aanvraagformulier een opgave van de bouwkosten van het bouwplan te geven. Om de
aannemelijkheid van deze opgave te kunnen toetsen is een lijst met kengetallen ontwikkeld
(bijlage 1). De kengetallenlijst maakt het mogelijk om voor ieder bouwplan te bepalen hoe hoog
de gemiddelde/normale bouwkosten zijn. In het navolgende wordt deze uitkomst de
normberekening genoemd. Omdat de normberekening een weergave van de gemiddelde/
normale bouwkosten is, zal de opgave van de bouwkosten hier in de regel iets van afwijken.
Binnen bepaalde, hieronder aangegeven, grenzen is dit acceptabel. Bij een grotere afwijking zal
op basis van een meer gedetailleerde toetsing moeten worden bepaald of de opgave van de
bouwkosten aannemelijk zijn.