Hoe en waarmee schuur en verf ik houten steunbalken van de zolder?

Het zijn hele ruwe balken en er steken overal hout splinters uit, sommige bijna een centimeter lang. We gaan van de zolder de slaapkamer maken dus hoe kan ik het best die balken bewerken en verven? Eerst schuren neem ik aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (3)

Ik zou ze eerst gladder maken met een bandschuurmachine, daarna pas schuren met een vlakschuurmachine.
Tja, welke verf je wilt gebruiken moet je helemaal zelf weten.
Zou het zelf met watergedragen binnenbeits doen.
Stinkt niet en droogt snel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tips! Maar een bandschuurmachine is dat zo'n ronddraaiende schijf? Of een apparaat waarop je schuurpapier moet vastzetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is een machine waar over 2 rollen een band draait.
Deze hebben nog snellere afnamekracht dan die ronddraaiende.
http://www.google.nl/search?tbm=isch&rls=PBEA%2CPBEA%3A2009-39%2CPBEA%3Anl&hl=nl&source=hp&biw=1274&bih=614&q=bandschuurmachine&gbv=2&oq=bandsch&aq=0&aqi=g8g-S2&aql=&gs_l=img.1.0.0l8j0i24l2.1533l3576l0l6394l9l9l1l1l2l0l58l307l7l7l0.frgbld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom dan wel niet?
Ben wel benieuwd, heb het toch wel regelmatig gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stofmasker en stofbrilletje....
Verder weinig onveilig aan.
De balken zijn moeilijk bereikbaar om goed glad te krijgen. Eigenlijk zouden ze geschaafd moeten zijn om ze mooi te kunnen schilderen. Wat je zou kunnen doen om ze mooi glad te krijgen, is de balken betimmeren met triplex o.i.d. en dat mooi plamuren en schilderen.
jc54
12 jaar geleden
Koop een paar ouderwetse stalen pansponzen,een paar lederen werkhandschoenen aan,alles rustig schuren(kijkuit voor splinters)
Daarna alles 1a2x in de houtolie nostalgisch makelijk en snel!
Succes