Kan ik zelf een tuinhuisje bouwen?

Ik wil graag zelf een tuinhuisje maken, maar kan ik dat wel zomaar doen? Moet ik dan ook een betonnen fundering storten, en moet ik ook een vergunning aanvragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe groot wil je hem maken?

Het beste antwoord

Je kunt alles zelf maken, maar voor een houten tuinhuis heb je wel kennis en specifiek gereedschap nodig. Vaak kun je ook bouwpakketten kopen, die kun je zelf in elkaar zetten, maar hoef je niet meer te zagen en te frezen. Mijn advies is dat als je moet vragen of je het kunt, je er beter niet aan kunt beginnen.

Even vier palen in de grond slaan, rabatdelen ertegen schroeven en een dak erop is een foute aanpak. (Vuren)hout werk namelijk nogal en als je gaat schroeven heb je in de winter kieren en in de zomer trekt het krom. In de totale hoogte van een gewonen schuur kan het hout wel 3 cm krimpen of zwellen.

Of een vergunning nodig is, is afhankelijk van de gemeente en het formaat. Soms is alleen een melding voldoende.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (5)

Een waterpas ondergrond is wel belangrijk, dit hoeft geen beton te zijn, het kan bijv. ook met tegels, de ondergrond moet wel het huisje kunnen dragen, of je een vergunning nodig hebt is per gemeente verschillend, maar in de meeste gevallen is dit niet nodig, maar kijk even op de site van de gemeente en als je dan twijfelt, ga het even vragen bij de gemeente.

Toegevoegd na 4 minuten:
mijn antwoord geldt voor een houten huisje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om iets in je ACHTER-tuin te plaatsen heb je geen vergunning nodig. Zelfs niet voor een uitbouw op dak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van hoe groot je je tuinhuisje wilt maken en van de ondergrond, kun je het op een waterpas ondergrond zetten, of een betonnen fundering maken.
Vergunning: dat hangt er helemaal vanaf. Woon je in een koophuis, dan zal het geen probleem zijn (vraag het voor de zekerheid na bij je gemeente of kijk even op de website).
Woon je in een huurhuis, dan kan het zijn dat de verhuurder tuinhuisjes niet toestaat of alleen tot bepaalde maten (dan moet je het even daar navragen of op de website kijken).
Plaats je iets en blijkt het achteraf niet te mogen, dan heb je een hoop moeite gedaan en kosten gemaakt en nog voor niets ook :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tuinhuis plaatsen zonder vergunning hebben wij ervaring mee gehad. Dit mag zolang de nok hoogte niet hoger is dan 205 cm, de zijkanten mogen niet hoger zijn dan 180 cm. (gemeente Haarlem) maar elke gemeente is anders. Informeer eerst even op de site van jou gemeente, daar kan je vaak veel informatie vinden.
Succes met de bouw !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van hoe lux je het wil bouwen een botonnen fundering is altijd duurzamer dan zonder.
Ik heb zelf een prieeltje gebouwd van 3000 X 3000 mm en 2005 mm punt hoogte. De vier hoek palen van 120mm x120 mm heb i 500 mm in de grong geslagen dat was vodoende voor de verankering.