Stopcontacten passen niet meer na het stuken. Wat nu?

De muren in ons huis zijn gladgestukt. Hierbij hebben we de schakelaars van de wandcontactdoos afgeschroefd (het opzetplaatje?), maar de wandcontactdoos (het deel waar de snoertjes inzitten) laten zitten. We dachten dat je gewoon achteraf de frontjes er weer op kunt schroeven. Dom natuurlijk. Want als je nu met langere schroefjes de (Peha) rand eropschroeft, en dan de schakelaar erin probeert te klikken, merk je dat dit niet meer gaat, vanwege te veel afstand. Maar de contactdoos zit wel vastgestukt. Hoe kunnen we dit oplossen? Ik heb gehoord dat er opvulringen bestaan, maar die moet je volgens mij juist onder de wandcontactdoos plaatsen. Dus: moet deze eruit? Kan dat zonder dat je daarna alles opnieuw moet stuken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.8K

Het beste antwoord

Je moet het stucwerk voorzichtig wegsteken voor zover het over de metalen montage-ring van de schakelaar of het stopcontact gesmeerd is.
Je kunt dan de twee M3 schroefjes waarmee de montage-ring aan de muurdoos bevestigd is losser draaien zodat je het geheel iets naar buiten kunt trekken.
Als de stuclaag heel dik is kan het zijn dat je langere schroefjes nodig hebt om de ring vast te houden.
Nadat je de schakelaar of stopcontact op deze wijze iets naar buiten gehaald hebt kun je de dekplaten opnieuw vlak er tegenaan monteren.
De grotere afmeting van de dekplaat maakt dat je de weggestoken stucrand niet ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel de veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
Huisgenoten waarschuwen dat de stroom eraf is/gaat.
Sluit ook de computer(s) eerst af, en draag er zorg voor dat de klus niet te lang duurt. (i.v.m. de koelkast etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het huis is verdeelt in groepen sluit alleen de groep waar je aan werkt.

Andere antwoorden (1)

Het geheel demonteren zodat alleen de bedrading er nog is .Daarna opvulringen plaatsen ,deze zijn in verschillende dikte te koop. Gelijk maken met je stucwerk.Het stopcontact cq schakelaar terug monteren. zijn je draden te kort dan deze verlengen met een insteeklasdop.Zo ook je boutjes want deze zijn waarschijnlijk nu ook te kort