Hoe krijg ik de ruitjes van de houtkachel makkelijk schoon en hoe zorg ik dat ze niet zo zwart worden?

Wij hebben een erg grote houtkachel die met twee grote en vier zijruitjes erg bewerkelijk is om schoon te maken en die gauw zwart worden.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik gebruik al kachelruitjesreiniger van HG maar zelfs dan is het nog een megaklus.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
tinus1969
8 jaar geleden
Er bestaat speciaal kachelruitjesreinigerspul (oa HG).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zorg ten eerste dat ze zo min mogelijk zwart worden. Het begint al bij het aansteken.
De aanmaakblokjes leg je (bijna) bovenop. (heb ik ook tot sinds kort verkeerd gedaan)
http://www.homingxl.com/de-openhaard-aanmaken-in-4-stappen/ Verder de kachel goed heet branden, dus niet te veel smoren. Dan zou om de paar stookbeurten een nat stukje keukenpapier en een beetje as moeten voldoen.
paulus811
8 jaar geleden
Plak wat van de as op een doekje nadat je de kachelruitjes met reiniger hebt ingespoten. Door de schurende werking van het as gaat het vuil er veel makkelijker af.

Het beste antwoord

Allereerst moet je de kachel anders gaan stoken.
Zwarte ruitjes geeft aan, dat je de kachel te veel tempert, ( smoort) of je schoorsteen is niet goed.
Bij mijn kachel maak ik voor ik hem aansteek, de ruitjes nat met water , met een keukensponsje.
Dat laat ik een klein kwartiertje inweken. ( soms veel korter)
Hierna met het keukensponsje de ruit schoonmaken.
je kunt dan e.v.t. wat as uit de kachel op je natte sponsje doen.
Is de ruit schoon, dan met een stukje keukenrol de ruit oppoetsen.
Wil je je kachel optimaal stoken koop dan een thermometer voor op de pijp.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mogelijk stook je hout wat niet droog genoeg is. Het hout moet minimaal 2 jaar hebben liggen drogen, op een tochtige plek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ de vochtigheid van hout is te meten, met vochtigheidsmeters die al vanaf 10,- te koop zijn. Afhankelijk van houtsoort, kapmoment, grootte en opslag, kan hout binnen een jaar droog zijn. (<15%)
2 jaar is meestal ideaal. Bij onbekend hout: Als het sist is het veel te nat.

Andere antwoorden (4)

Mijn moeder maakte die schoon met koude thee, ook worden er tips gegeven om de ruitjes schoon te maken met as op een vochtige doek of schuurspons
8 jaar geleden
Hoe je ook stookt, als je de kachel niet meer bijvult met hout en het vuur uit laat gaan daalt de temperatuur geleidelijk en zal er toch roetaanslag ontstaan.
Wat goed werkt: een flinke prop krantenpapier een beetje nat maken, even in de (witte) as dopen en dan de ruit daarmee schoonwrijven. Nawrijven met een vochtige prop zonder as.
Zeker geen schuursponsje gebruiken zoals in een eerdere reactie, het oppervlak wordt dan toch ruw en zal daarna nog moeilijker schoon te maken zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier twee artikelen waarmee je ruiten kunt reinigen.Met de Glass Mousse Schuim Ultra Active heb ik goede ervaring. Je kunt het o.a. kopen bij kachel winkels. Het andere product werkt ook goed, maar dat gebruik ik sinds kort, dus ik weet niet of het heel hardnekkige aanslag goed verwijderd. Hardnekkige aanslag die ik niet direct schoon krijg behandel ik nogmaals door er schuim op te spuiten en vervolgens dek ik dat af met vershoud folie. Na een minuutje of vijf gaat ook die aanslag er moeiteloos af.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ging iets mis met de afbeelding. Hierbij nogmaals
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een aardappel halveren, en met de ongeschilde open zijde de ruitjes in wrijven. Succes.