Hoe kan ik voorkomen dat er een plas water op de bodem van mijn koelkast komt te liggen?

Ik heb sinds kort water in mijn koelkast. Verder werkt het ding prima, hij koelt nog, maar hoe kan ik zorgen dat ik geen plas water meer heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.7K

Het beste antwoord

Als het goed is zit er achterin je koelkast een aan weerskanten schuin aflopend gootje dat de condens van de achterwand opvangt en ergens boven de motor afvoert waarna het buiten de koelkast verdampt. Het afvoergaatje raakt met enige regelmaat verstopt. Je kunt het doorsteken met een pijpenrager of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De temperatuur voor de koelkast is rond de 7 graden. Staat hij soms te hoog?

Of is het afvoerrandje beneden boven de groentela achterin verstopt? Daar zit zo'n plug in die je af en toe eens op en neer moet halen. Er kan iets ingevallen zijn, kruimels of zo, dat hij het vocht niet meer afvoert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zit je condensafvoer verstopt. Dit is een gaatje in de binnenkant-achterwand van je koelkast. Met een coctailprikkertje kun je er voorzichtig de prut uit schrapen. Overtollig condensvocht loopt dan weer netjes via het geultje naar de warmte-wisselaar waar het verdampt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is, dan zit er tegen de achterwand ergens een plasgootje met een gaatje onderin. Dit gaatje verstopt wel eens waardoor het condenswater in de plasgoot overloopt. Gaatje even doorprikken en regelmatig controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de overloop van je koelsysteem is waarschijnlijk verstopt, effe kijken waar die zit, vrijmaken en klaar is Kees