hoe droogt transparante lak op? zie uitleg

ik heb een spuitbus lak gekocht (om hout te beschermen tegen de weersinvloeden), echter wil ik er een wit geschilderd kastje mee over lakken, als proef op een witte muur gespoten, echter dit is niet transparant, dit is licht bruin, droogt dit dan wel transparant op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Hoogstwaarschijnlijk wel, dat muurtje kan geverfd zijn met een verf op waterbasis, die spuitbus kan best op terpentine basis zijn, dan "geeft het af". Ik zou eerst voor de zekerheid de onderkant van het kastje spuiten, wachten tot het opgedroogd is en dan de keuze te maken. Goed schudden met de spuitbus wil ook nog wel eens helpen. Het is niet ongewoon dat blanke lak uit een potje lichtbruin eruit ziet als het aangebracht is maar helder blank opdroogt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
TRansparant is niet hetzelfde als kleurloos! Het betekent dat je er doorheen kan kijken (Itt dekkend). Je zal kleurloze lak moeten gebruiken.

Overigens: Als het kastje wit gelakt is, kan je dan niet beter witte lak als extra afwerklaag er op zetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw spuitlak zal heus wel uitharden maar dan moet u een dunne laag spuiten, beter 2 dunne lagen dan één dikke.
Even laten uitdrogen vooraleer de 2 laag te spuiten.
Op uw muur zal dat zeker niet hetzelfde effect hebben want die is zeer poreus en op verf op basis van water.