Welk soort vloer kan ik het best over plavuizen heen laten leggen?

Ben totaal uitgekeken op de plavuizen, maar weghakken zien we vreselijk tegenop. Wil het liefst parket over de plavuizen heen, maar als dat niet kan, een vloerbedeking die dat beter geschikt is om over de plavuzien heen te leggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
29.8K

Het beste antwoord

Tot retro en mooi verklaren is het gemakkelijkst :-)

Wellcht de voegen wat anders kleuren (lichter, donkerder) en andere plinten aanbrengen, en hij is hardstikke modern.

Met goed spul insmeren (vraag de vakman) om de kleuren wat dieper te maken, en hij is nog mooi ook:)

Je zal zien dat je complimenten over je 'nieuwe vloer' krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Tot retro en mooi verklaren" is geestig en geeft een nieuw perspectief op de zaak, namelijk: waar maak ik me druk om!

Andere antwoorden (8)

Als de plavuizen goed en dus vlak gelegd zijn kun je er iedere vloer overheen leggen die je wil,als je maar rekening houdt met de dikte van de nieuwe vloer plus eventueel de ondervloer die onder het nieuwe materiaal moet komen ter isolatie bijvoorbeeld .
de totale dikte van beide lagen moet als het enigzins gaat niet hoger zijn dan er ruimte onder de deuren is,omdat je ze anders af moet zagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
De deuren moeten sowieso ingekort worden, want die zijn nu op de hoogte van de plavuizen neem ik aan. Dat inkorten is op het hele karwei nog het minste probleem. Cirkelzaag eroverheen en 20 seconden later is de deur korter.
Als je parket over de plavuizen wilt leggen kom je als snel 2,5 centimeter hoger te liggen met de vloer. Je moet goed kijken of dat bij deuren etc. wel kan. Je moet groene platen ondertapijt nemen om de oneffenheden in de tegels te corrigeren.

Ik heb zelf de vloer wel laten weghakken en dat is inderdaad een heel gebeuren. Je krijgt de tegels er niet netjes af, dus je moet ook een nieuwe dekvloer. In nieuwere huizen liggen daar vaak verwarmingsbuizen in die kapot gaan door het gebreek en ook die moet je dan vervangen. Al met al een zware en dure klus.

Ik zou een vloerenbedrijf laten komen om te beoordelen wat wel en niet kan. Het ligt ook aan het soort plavuizen wat er nu ligt en de manier waarop ze gelegd zijn.

Succes!
paulus811
14 jaar geleden
Parket is geen enkel probleem over een plavuizenvloer, mits de vloer goed vlak is, en er een goede ondervloer gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je ook gaat leggen: eerst egaliseren met egaline...
Daarna maakt het niet veel uit wat je er overheen legt... maar inderdaad: let op de hoogte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij zelf heb ik op onze plavuizen vloer, balkjes gelegd, daartussen alles goed geisoleert, en op de balkjes een houten vloer gemaakt.
Wel heb je dan een probleem met kast deuren e.d. maar deze aanpassen was veel minder werk dan de plavuizen er uit hakken.
Heb nu nooit geen koude voeten meer en hoef wat minder hard te stoken.
Op deze nieuwe houten vloer kan je nu van alles leggen ook parket.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt in principe veel soorten vloer over plavuizen heenleggen, mits je plavuizen glad en egaal zijn.
Je kunt dunne ondervloerplaten halen in de bouwmarkt en hieroverheen tapijt, laminaat of hout leggen.
Let wel even op de hoogtes bij deuren enzo.

Bij ons was het het mooist om een dunne laag ondertapijt neer te leggen (die is dunner dan de ondervloerplaten) en er dan laminaat overheen te doen. Prima resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegelvloeren en plavuizen kunnen in iedere woonruimte toegepast worden. Een tegelvloer heeft veel voordelen en is zeer sterk en kan tegen een stootje. De laatste jaren zijn er enorm veel nieuwe tegeldesigns en mogelijkheden ontwikkeld voor tegelvloeren. Hierdoor is de tegelvloer ook in moderne toepassingen en ontwerpen zeer goed bruikbaar. Een heel groot voordeel van een tegelvloer is dat je met betrekking tot het onderhoud geen zorgen hoeft te maken, tegelvloeren en plavuizen zijn namelijk zeer eenvoudig met de meest gangbare reinigingsproducten te reinigen. Combineren kan behalve met figuren en verschillende kleuren, ook met verschillende tegelsoorten en tegelformaten. Er zijn kleine en grote tegels en alles wat er tussenzit en vierkante, driehoekige, zeshoekige, rechthoekige waarmee allerlei verschillende motieven en patronen gelegd kunnen worden. Tegels kunnen behalve recht ook diagonaal gelegd worden. Grote tegels kunnen worden afgewisseld met kleine tegels. Een toilet kunt U groter laten lijken door een grote tegel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over plavuizen kan je elk type vloer leggen. Dus ookparket.

Hou er rekening mee dat voor parket en laminaat de vloer behoorlijk vlak moet zijn. In de praktijk zal je altijd een tussenlaag neer moeten leggen om ´kraken´van de vloer tegen te gaan, en oneffenheden op te heffen.

Als je vloer mooi vlak is, kan dat met een 2 mm groen ondertapijt, je kan ook groene zachte vezelplaten gebnruiken of hardboard.

Besluit eerst wat er op de vloer moet komen, en ga dan bij een profi handel informatie inwinnen. Daarna kan je besluiten of jet het zelf wilt plaatsen, of iemand in wilt huren.