Hoe krijg ik de laatste restjes verf weg???

Ik ben bezig een oude kist te ontdoen van 3 verflagen. Op zich lukt dit goed met afbijtmiddel, alleen blijven er nog restjes in de nerven en putjes van het hout zitten. Omdat ik de kist helemaal blank wil hebben om hem daarna in de was te zetten stoor ik me hieraan. Heeft iemand een tip om ook die laatste restjes weg te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

De verf die in de nerven getrokken is, is inderdaad moeilijk te verwijderen.
Probeer het eens -als het massief hout is- met grof schuurpapier (korrel 60) weg te schuren. Nadien met korrel 120 en 180 naschuren. (niet meer dan "60" verschil tussen de grofte van het schuurpapier, omdat het ene schuurpapier de krassen van het andere dan niet wegwerkt)
Met verf gevulde putjes of schroef- of spijkergaten kan je alleen maar voorzichtig uitkrabben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

U kunt de verflaag op drie manieren verwijderen:

Verf verwijderen met afbijtmiddel
Afbijtmiddel is agressief voor het milieu en voor uzelf, ook werkt het minder goed bij harde verflagen: u moet dan de behandeling meerdere keren herhalen. Bovendien moet u het kale hout zeer goed schoonmaken voor u het opnieuw in de verf zet.

Verf verwijderen met een föhn
Bij afbranden verwijdert u meestal in één keer de hele verflaag. Een elektrische föhn werkt gemakkelijker dan een brander. Met een brander maakt u snel schroeiplekken in het hout, die u weer moet herstellen. Bovendien bestaat er een groter brandgevaar doordat verfkrullen vlam vatten.

Verf verwijderen met verfkrabbers
Verfkrabbers zijn er in verschillende soorten en maten. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van het profiel van het houtwerk. Voor rechte stukken gebruikt u een driehoekkrabber, voor profielen een krabber met afgeronde rand of met een smal blad.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.gamma.com/doe-het-zelf/oude-verf-verwijderen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de kist ook laten logen door een hierin gespecialiseerd bedrijf.

Hier een linkje van een (willekeurig) bedrijf dat het loogproces op de website beschrijft:

http://www.meubelslogen.nl/proces.php

Even googlen geeft je vast snel een bedrijf bij jouw in de buurt waar je terecht zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak van houten planken een bak zonder bodem,leg daar overheen een dubbelvel plastic zodat er een waterdichte bak ontstaat.
Vul de bak met warmwater en strooi er een halve bus coustiksoda in ,roer het even door.
Vervolgens elke kant van de kist er een uur of 3 in onder dompelen waarna goed afspoelen en borstelen met ruim warm water.
Bij het wisselen van kant er wat extra coustiksoda bijdoen!
Meerdere keren afborstelen met ruim water,na drogen goed schuren.
Zo nodig alles een keer herhalen.
Coustiksoda is ook te koop als ontstoppingsmiddel voor afvoeren ( te koop bij kruitvat )
Kijk verder ontzettend goed uit voor handen en vooral ogen.
Succes