Hoe kan ik houten laden soepeler laten lopen? Hoe kan ik hout op hout lekker soepel over elkaar laten lopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
55.8K

Het beste antwoord

Een silicone spray is nog steeds het beste omdat het geen vette vlekken achterlaat. Het legt een zeer dunne film en daardoor gaan de onderlinge delen ook niet aan elkaar klitten zoals u wel eens zou kunnen hebben met bv kaars- of ander vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Klemmende laden kunt u weer soepel laten lopen door ze in te wrijven met paraffine-was. Grotere laden lopen
gewoonlijk op kogelbanen. Na langer gebruik kunt u deze kogelbanen het beste nog eens invetten met bijvoorbeeld
vaseline of inspuiten met siliconenspray. Ook inwrijven met kaarsvet wil vaak helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even met een kaars over de schuivende delen wrijven. Kaarsenvet maakt dat het hout wat vettig wordt en makkelijker kan glijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stroeve laden beter schuifbaar maken is moeilijk, want hout blijft werken, vooral als het vers hout is.
mijn advies: met zeer fijn schuurpapier zowel de lade als de glijders licht polijsten, niet te veel afschuren.
daarna verder polijsten met talkpoeder.
J.v.d.L
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een la in een kast is meestal geen vers hout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor oud hout geldt hetzelfde, tenminste wanneer het de gijders betreft. soms is een zijkant kromgetrokken en dan werkt het uiteraard niet.
Een kwastje nemen en wat zonnebloemolie in een kommetje doen en met het kwastje de onderkant (schuifkant) van de lade insmeren of met een dot boenwas insmeren.

Toegevoegd na 33 seconden:
Het het zelfs wel eens met een kluitje Nivea gedaan. Werkt ook!