Hoe transformeer ik een zwart-wit tekening naar glasfolie, zodat ik 'm uit kan snijden ?

Ik heb een deur met op het raam een matte folie geplakt. Nu wil ik uit die folie een tekening snijden.

De zwart-wit tekening heb ik reeds ontworpen met de computer, maar het is een redelijk complex ding geworden. (Zie afbeelding)

Ik ben op zoek naar suggesties om het ontwerp van het snijwerk over te brengen op de ruit.

Ik heb al wat geprobeerd:
Het ontwerp op papier uitsnijden en daarna als een masker over de ruit te leggen lukt niet, daarvoor is de tekening te complex. Bovendien vallen veel stukjes los en dus uit de tekening.

Het ontwerp aan de andere zijde van de raam ophangen werkt ook niet. Het dubbele glas is zo dik dat je niet nauwkeurig kan snijden.

De enige manier lijk om de inkt als een soort carbon papier over te drukken op de folie op het glas, maar ik heb geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

Wie weet raad ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik zou de oude folie eraf halen en het bestand van de tekening aanleveren aan een beletteringsbedrijf en het laten snijden met behulp van de computer uit de glasfolie. Door middel van applicatietape kun je de uitgesneden tekening dan netjes op het raam overbrengen. Ik heb het bijgaande voorbeeld ook op deze manier gemaakt. Je ziet de glasfolie van de buiten- en de binnenkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is eigenlijk jammer dat de folie al op de ruit zit anders was het simpeler omdat het dan plat ligt.

Als de tekening eenvoudiger was zou je er een ruitpatroon overheen kunnen tekenen met bijv blokjes van 1x1 cm en datzelfde ruitpatroon op je folie en dan blokje voor blokje natekenen maar dat is hiermee erg veel werk.

Ik zou inderdaad voor carbonpapier gaan. Eerst het carbonpapier op de ruit vastplakken, gewoon alle vellen naast/half over elkaar. Dan de tekening ook goed vastplakken en overtrekken. Het staat en valt met degelijk vastplakken dat het niet verschuift.

De paar plekjes die niet hebben gepakt bijvoorbeeld door het plakband doe je dan achteraf.

Sterkte vooral ook met het uitsnijden zelf dat lijkt me ook een hele klus
12 jaar geleden
Wanneer je met carbonpapier een kopie maakt op een nieuw vel papier, kun je daarna deze afbeelding proberen over te zetten naar de ruitfolie. Maak de folie vochtig met alcohol en leg het vel papier er tegenaan. Wrijf met een watje met alcohol over het vel heen. Houd dit een minuutje vol dan zou de afbeelding daarna afgedrukt moeten zijn op het folie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel je vraag aan Stickerop.nl zij hebben zeker een antwoord. In de rubriek JE EIGEN WIJZE kan je alles uit folie laten maken.