hoe zwaar mag je de treden van een trap belasten voordat de tree barst?

mijn man liep met een zware doos de zoldertrap op (trap zonder stootborden) en de treden bogen vervaarlijk door. hoe zwaar gewicht kan een tree hebben? Ze zijn 4 cm dik, maar bij de spil zijn de treden wel smal.

de wasmachine is ook naar zolder gekomen, toen heb ik er niet op gelet.

in het bouwbesluit kon ik er niets over vinden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt ook aan de houtsoort...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon vurenhout met witte verf erop nieuwbouw huurwoning

Antwoorden (2)

Hebben jullie een stalen spiltrap?
Meestal buigt het staal namelijk door.

Door veelvuldig doorbuigen kan er zelfs metaalmoeheid optreden waardoor de lasnaad het begeeft en de trede afknapt.
Qua gewicht zou ik het niet weten wat een trede maximaal kan hebben.

Je kunt eventueel de treden met elkaar koppelen op het uiteinde van de trede met een draadeind door de treden met daar omheen en een stuk vernikkelde buis (c.v. buis) tussen de treden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt af van de constructie en het soort hout. Maar normaal gezien moet de draagkracht van een zoldertrap toch minimum 150 kg zijn.
Dit vond ik erover:
Het geheel van de materialen, de draagelementen en de verbindingen, vormt een stabiel geheel en moet voldoen aan een gebruiksbelasting van tenminste 150 kg (een persoon met een zware last).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk, zoiets zocht ik leuk dat er staat : maximale belasting: minimaal 150/170 190 kg. en het is een Belgische specificatie, maar dat zou niet uit moeten maken