Hoe monteer ik een wandcontactdoos plus schakelaar?

De schakeling/schema (kleuren vóór 1970), daar kom ik wel uit, maar kan iemand mij uitleggen wat de handigste manier is van monteren: de draden zijn nogal stug en het is nogal een gedoe ze op de juiste plek te krijgen. Moet je de afzonderlijke onderdelen van het frame afhalen en monteren of moet je juist de boel aan elkaar laten zitten en die stugge draden er maar door wurmen? Voor het gemak zit de oude schakelaar precies andersom in elkaar (oud (rond ontwerp, porselein): frame over de onderdelen heen, nieuw (vierkant, plastic): onderdelen óp het frame).

Toegevoegd na 10 uur:
Bedankt voor de eerste reacties.

Zoals gezegd zijn mijn kleuren pre-70, dus rood, groen, zwart en grijs, maar dat gaat wel lukken.

Bij de eerste omslachtige poging (weinig ervaring) bleken achteraf (zo zei de Gamma) de originele gestripte delen inderdaad te kort; klemmetjes dus. Alles was dus inmiddels weer eraf en de oude doos teruggezet (zucht) en nu dus op naar de tweede poging. Stroom eraf is hier inderdaad echt noodzakelijk. Zie foto; onderste deel ('stopcontact') heb ik al 180 graden moeten draaien omdat anders de draden te kort waren (alleen de grijze (aarde) is lang genoeg). Bovenste deel (schakelaar) is dus al losgeschroefd van de plaat. Dus eerst schakelaar en stopcontact eraf, plaat vastschroeven (nadat je de draden erdoor gehaald hebt ), de draden aan de onderdelen onderdelen bevestigen en de hele handel eróp monteren, begrijp ik? Die zwarte draad (zat er al in) is hinderlijk weerbarstig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een foto of linkje naar wat er gaat komen is handig. In het algemeen: de draden zo veel mogelijk met rust laten, dus de onderdelen van het frame halen. (hoewel ik niet precies weet wat je daarmee bedoelt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie foto: het binnenwerk bestaat uit twee onderdelen (schakelaar en 'stopcontact') op een 'basisplaatje' (dat past qua schroefjes netjes op de oude grondplaat, zoals dat hieronder (b)lijkt te heten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loshalen of vast laten zitten, doen wat jouw goed uitkomt. Daar zijn geen regels voor. Die zwarte draad misschien ff loshalen, nu zit er een bocht teveel in of gewoon raar door het omdraaien. Draden zoveel mogelijk in rondjes laten lopen, niet in scherpe bochten, dat werkt makkelijker. Maar als draden te kort zijn of er is weinig ruimte dan heb je weinig keuze. Als draden te kort zijn is verlengen een optie. (met lasklemmen) Nieuwe draden trekken is meestal ook niet al te veel werk.

Antwoorden (2)

Als ik je vraag goed begrijp: schroef de kap van de contactdoos af. Heb je een "grondplaat", dan eerst de draden door het gat van de grondplaat schuiven en de grondplaat op de lasdoos monteren. Heb je geen grondplaat dan de draden rechtstreeks op de nieuwe contactdoos monteren, zonder alles uitelkaar te halen. Zijn het schroefbevestigingen dan zal de montage op zich geen probleem zijn. Zijn het "knelbevestigingen", waarbij je de draad in een klem moet schuiven, zorg dan dat ze er diep genoeg in gaan, die wilen nogal makkelijk losschieten. Het makkelijkst doe je het met een punttang, daarmee kun je de draden eenvoudig in de gewenste richting en vorm buigen. Controleer voor je de kap weer monteert of de draden niet "in de weg" zitten: de kap moet soepel over de contactdoos vallen en vast te zetten zijn. Werk in ieder geval stroomloos (wellicht overbodig te melden, maar denk aan de veiligheid!).

Toegevoegd na 7 minuten:
Hier een voorbeeldfilmpje. Nogmaals: zorg dat de stroom van de kabels is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar het filmpje van Brabart vind ik maar niets.
1) de draden aan het stopkontact zijn maar 1,5 mm² terwijl deze wettelijk 2,5 mm² moeten zijn.
2) het koper van de geleiders is veel te ver ontbloot. 10 mm is gangbaar en past dan volledig in de aansluiting. De kleuren zijn als volgt:
aarding: geel/groen
nulleider: blauw
andere willekeurig maar meestal bruin voor de fase en zwart voor de wisseldraden maar dit is enkel voor het gemak en niet verplicht. Voor de montage ware het handiger om een fotootje of merk/type bij te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen een tang gebruiken als het echt niet zonder lukt,
met een tang heb je kans dat je de isolatie beschadigt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank, maar:
Mijn situatie verschilt met het filmpje:
- mijn draden inderdaad zijn dikker en stugger
- ik heb maar één set 'inkomende' draden
Verder:
- met de tang gaat je isolatie inderdaad achteruit, maar het is zó prutsen met die stugge draden dat het niet anders lijkt te kunnen; vandaar mijn vraag
De kleuren zijn als volgt:
aarding: geel/groen
nulleider: blauw
andere willekeurig maar meestal bruin voor de fase en zwart voor de wisseldraden maar dit is enkel voor het gemak en niet verplicht.

Voor de montage ware het handiger om een fotootje of merk/type bij te voegen."

Toegevoegd na 16 uur:
Je hebt hier dus met opbouwmateriaal te maken. De draden moeten weldegelijk eerst aangesloten worden alvoren op de muur te bevestigen. Het stopkontakt draaien is geen probleem want het is er eentje met randaarding. Draden welke evt te kort zijn kan je beter verlengen met een lasdop of luchterklem. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
foto bijgevoegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen kroonsteentjes (=luchterklem) gebruiken.
Die zijn alleen bedoelt om een kroonluchter (of lamp) aan te sluiten. Lasdop mag wel, maar neemt meestal teveel ruimte in.
Lasklem (steeklasdop) zou ik gebruiken.