waarmee moet je een deur ontvetten?

ik wil mijn deur gaan schilderen. ik heb gelezen dat je
1. ontvetten
2. schuren
3. ontvetten
4. lakken
waarmee moet ik ontvetten?

(nog een vraag)
de deuren zijn al een keer gelakt, dan hoef ik toch niet meer te gronden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
49.2K

Antwoorden (7)

Ontvetten gaat prima met warm water met daardoor een scheutje ammoniak.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ammonia, om precies te zijn.
bamibal
12 jaar geleden
Bliets heeft gelijk
Vaak wordt er ammonia gebruikt. Maar dit stinkt heel erg en slaat op je ogen.

Zelf heb ik het laatst gewoon met een zeepsopje gedaan.
En mijn geverfde hout ziet er prima uit.

Bij de bouwmarkt hebben ze ook spul wat "st marc" heet; een soort extra ontvettende "zeep". dat kun je ook gebruiken.

Gronden is inderdaad niet perse nodig.
Kan wel handi zijn als de onderlaag een donkere kleur heeft en je wilt het met een liche kleur oververven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de deur nog goed in de lak zit, de deur goed ontvetten. lichtjes opschuren, nogmaals afnemen eventueel met ontvettingsmiddel en daarna lakken. Ga je van licht naar heel donker of andersom dan de juiste grondverf gebruiken voordat je gaat lakken.

Toegevoegd na 13 minuten:
Een scheutje ammoniak in een emmer water. ( let goed op de gebruiksaanwijzing ) Gewoon schoonmaakmiddel of sopje kan ook, maar dan heb je eerder last van schuim
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens op de site van alabastine
zij hebben een produkt dat is 4 in 1
ik gebruik het al jaren
geen stof of troep maar wel makkelijk en goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
St marc.

Als de verf die erop zit in goeie staat is hoef je alleen licht op te schuren.
Als de deur gewoon schoon is hoeft de 1e keer ontvetten ook niet, dat doe je alleen omdat je anders heel veel schuurpapier nodig hebt.

Dus in de ideale situatie:

1. licht schuren
2. ontvetten
3. lakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-eerst altijd ontvetten,(anders schuur je het vuil in de lak en dit kan voor hechtingsproblemen zorgen) en dan ontvetten met ammoniak of st marc.
-Dan licht schuren met fijn schuurpapier korrel p220.
-Als je hebt geschuurd even controleren op kale plekken.
-Zit er kaal hout,dit dan even bijgronden met grondverf.
-Daarna de bijgegronde plekken even opschuren,en dan aflakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik Universol Amoniakvervanger reinigd geweldig en geeft een goede verfhechting,zonder irritatie of stank.
Een geweldig produkt.
Succes