Wat te doen als de wc niet meer doorspoelt door bevriezing?

Ik heb gisteren geconstateerd dat de wc niet meer doorspoelt. Dit komt waarschijnlijk door bevriezing. Het reservoir is ingebouwd in een muurtje. Wat moet ik nu doen om de wc weer werkend te maken?

Alvast bedankt!

Mvg,
Michael

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het door bevriezing komt is (strooi)zout de beste oplossing. Eventueel kan je ook gootsteenontstopper gebruiken (is bij alle supermarkten verkrijgbaar).

de ruimte verwarmen, eventueel een straalkacheltje plaatsen

Een (ventilator) kachel lijkt me de enige oplossing, Kan wel even duren. Hopelijk is hij niet kapotgevroren. Dan wordt het alsnog hakken.

Let op, een inbouw reservoir dat bevroren is, kan na het ontdooien gaan lekken. het reservoir zelf is van kunststof en bevroren water zet uit en kan dus scheuren veroorzaken in het kunststof. Tevens kan de aanvoerleiding bevroren zijn, als die bevroren is geweest dan is de kans super groot dat je lekkage krijgt. Wees hier op verdacht als je het gaat ontdooien. Remedie: Plaats een verwarmingselement/straalkachel/radiator in de wc ruimte zodat het niet kan gebeuren.

Het probleem kan zich meters verwijderd van de WC pot voordoen, waarschijnlijk op een plaats waar de leiding langs een buitenmuur loopt. Als je die plek op kunt sporen ga daar dan met een föhn die leiding verwarmen, maar gebruik nooit open vuur. Kom je er niet achter, dan moet de loodgieter uitkomst bieden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100