Wat te doen als de wc niet meer doorspoelt door bevriezing?

Ik heb gisteren geconstateerd dat de wc niet meer doorspoelt. Dit komt waarschijnlijk door bevriezing. Het reservoir is ingebouwd in een muurtje. Wat moet ik nu doen om de wc weer werkend te maken?

Alvast bedankt!

Mvg,
Michael

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Een straalkachel op de muur van het reservoir zetten zal deze ontdooien. Belangrijker dan de manier van ontdooien is waar je op moet letten tijdens het ontdooien...

Check de watermeter regelmatig tijdens het ontdooien. Als deze (weer) gaat lopen, terwijl je geen waterkraan in gebruik hebt, dan is er ergens een lekkage. Het bevriezen heeft dan waarschijnlijk toch schade achtergelaten.

Wanneer het reservoir van de wc zich weer vult na het ontdooien dan loopt de meter uiteraard. Na het vullen even kijken of de meter ècht niet loopt. Dit zou eventueel ook heel langzaam kunnen gebeuren, dus wees daar bedacht op. Kleine druppeltjes lekkage kunnen uiteindelijk ook een bende veroorzaken.

Ga je de nacht in met de bevriezing (dus nog steeds geen water in het reservoir), draai dan de hoofdkraan van het water er voor de zekerheid vanaf. Dan voorkom je mogelijk een hoop ellende. Morgenochtend kun je dan zien of de boel ontdooit is en er geen lekkage is geweest.

(Of er moet toevallig een kraantje zitten speciaal voor de toevoer van het toilet. Wellicht is degene die het toilet keurig ingebouwd heeft, zo slim geweest. Zou wel handig zijn...) ;-)

Is de boel weer puik in orde? Zorg voor een antivriesverwarming. Er zijn van die kleine electrische verwarmingselementen te koop, die alleen aanslaan bij een (van te voren ingestelde) lage temperatuur.
Maar eerst de boel maar weer werkende krijgen. Veel succes ermee! En * fingers crossed*...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als het door bevriezing komt is (strooi)zout de beste oplossing. Eventueel kan je ook gootsteenontstopper gebruiken (is bij alle supermarkten verkrijgbaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Lees de vraag pluisje88. -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De WC spoelt niet door, omdat de AANvoerleiding bevroren is en daar kun je noch strooizout, noch ontstoppen in kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout moet in het reservoir.
de ruimte verwarmen, eventueel een straalkacheltje plaatsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een (ventilator) kachel lijkt me de enige oplossing,
Kan wel even duren.
Hopelijk is hij niet kapotgevroren. Dan wordt het alsnog hakken.
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
@pluisje88, Lijkt me wel vlug, maar je weet nooit hoeveel ijs er in zit.
Als de zaak kapotgevroren is merk je dat pas als het ontdooid is. Je muur zal dan wel nat worden.
Let op, een inbouw reservoir dat bevroren is, kan na het ontdooien gaan lekken. het reservoir zelf is van kunststof en bevroren water zet uit en kan dus scheuren veroorzaken in het kunststof.
Tevens kan de aanvoerleiding bevroren zijn, als die bevroren is geweest dan is de kans super groot dat je lekkage krijgt.
Wees hier op verdacht als je het gaat ontdooien.

Remedie: Plaats een verwarmingselement/straalkachel/radiator in de wc ruimte zodat het niet kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had het misschien iets anders moeten zeggen:
Remedie = voorkom dat het kan gebeuren Het maakt weinig verschil hoe je het ontdooit, maar langzaam ontdooien is wel aan te raden.
Als er echter al schade is ontstaan aan het inbouwreservoir en/of toevoerleiding, dan is kapot ook kapot. Maar probeer het eens, langzaam ontdooien en hopen dat er niks kapot is gegaan, echter vrees ik met vrezen.
Gelukkig zijn de onderdelen los te verkrijgen (tenminste bij de meest gangbare merken zo als SanBloc, Geberit etc) dus als er wat kapot is, kan het vervangen worden.
Hopelijk heeft diegene die het inbouwreservoir ingemetseld heeft, er aan gedacht om er een rooster of eventueel een valse wand in te zetten zo dat je makkelijk bij het reservoir kunt komen anders zul je er aan vast zitten om het hele gemetselde omhulsel te slopen, in elk geval zekers als het reservoir kapot is gevroren want die past niet door het gat van de afdekplaat heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rooster of valse wand? Dat is bij een w.c. nogal ongebruikelijk. Via het gat achter de drukknoppen kunnen sommige onderdelen wel vervangen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zeg ik dus ook, "hopelijk heeft". Ik adviseerde altijd om er een rooster of valse wand in te plaatsen daar het vaak wel goed gaat, maar als het mis gaat met bijvoorbeeld het reservoir zelf of de onder aansluiting of afvoer, dan moet je meteen de hele ommetseling afbreken.
En das toch niet echt leuk om te doen, zkeers als je alles netjes betegeld hebt. Een rooster of valse wand kost geen enkele moeite meer als je toch aan het bouwen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Je hebt helemaal gelijk hoor,
alleen ik kom nooit roosters tegen, doe ik zelf ook niet. Tegels moeten netjes doorlopen en het reservoir kan er toch niet makkelijk uit, die zit in het frame, dus als dat kapot is wordt het toch wel slopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik adviseerde mensen vaak om de blinde kant van de ombouw te gebruiken, niemand kijkt daar toch tegen aan.
En met een valse, betegelde wand kun je trouwens ook prima verbloemen dat deze open kan zonder dat het in de gaten loopt.
En je hebt ook inbouwreservoirs met meekomend luik welke te betegelen is, dan heb je twee vliegen in 1 klap, echter zijn deze prijziger dan de standaards. @topic starter. Ik hoop trouwens niet dat je een inbouwreservoir van Plieger hebt, want dan ben je echt de pineut.
Onderdelen zijn zeer moeilijk te verkrijgen voor dat soort inbouwreservoirs (ooit eens een onderdeel besteld voor een installateur, die beste man heeft er bijna 4 maanden op moeten wachten voor dat de fabrikant het leverde).
Mensen denken vaak dat het goedkoper is om eigen merk te nemen (welke ook bij de doe het zelf bouwmarkten wordt verkocht), maar een merk inbouwreservoir kost in verhouding niet veel meer en onderdelen zijn makkelijk aan te komen.
Ooit eens nagekeken in het system van waar ik toen werkte (plieger) en het verschil voor de klanten bedroeg slechts 13 euro, dus niet waard om dan voor eigen merk te gaan.
Kranen en porselein eigen merk kan lonen, maar niet voor inbouwreservoirs, en zekers niet als je er onderdelen voor nodig hebt.
Het probleem kan zich meters verwijderd van de WC pot voordoen, waarschijnlijk op een plaats waar de leiding langs een buitenmuur loopt.
Als je die plek op kunt sporen ga daar dan met een föhn die leiding verwarmen, maar gebruik nooit open vuur. Kom je er niet achter, dan moet de loodgieter uitkomst bieden.