Wat kun je doen als je huis in brand staat?

De brandweer is al gebeld, wat kun je zelf alvast doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan pak je je computer, en ga je een goeievraag stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha, erug grappig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow is die man er levend vanaf gekomen? Is toch een wonder. Hoe haalt ie in zijn hoofd.

Het beste antwoord

Er van uit gaand dat je niets weet over de rookontwikkeling, giftige stoffen, explosiegevaren, de snelheid waarmee het vuur zich verplaatst, hoe de wind staat, instortingen, wat voor effect water van binnenuit zal hebben, en meer van dit soort technische dingen kun je beter doen wat hierboven al staat:

a) Jezelf en anderen in veiligheid brengen
b) NOOIT je tijd verspillen aan het meenemen van spullen!!!!!
c) Je gezicht bedekken met wat je draagt, ook al zie je geen rook

Brand waarvoor je de brandweer hebt gebeld is geen dingetje wat je zelf op kunt lossen. Je bent in dit soort situaties machteloos. Probeer niets anders te doen dan je veiligheid te verzekeren. Veel mensen krijgen in noodsituaties rare gedachten; die mensen rennen terug het huis in om hun foto-album te redden, ze gaan met water gooien en verspreiden daarmee de brandende stoffen en hebben bovendien hun handen daardoor niet vrij om de rook te weren (die is altijd giftig, je houd het geen halve minuut vol om daarin te verkeren), etc.

Ik ben blij dat je deze vraag stelt, want deze wijsheid moet je serieus hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ondersteunend feit: een kleine brand kun je in een half uur/uurtje blussen, een middelgrote brand duurt een uur of 6 en een grote brand kan 1 dag of meerdere dagen duren. Op een brandweerauto zitten 40 slangen en meer dan 5 professionals. Daar kom je met je teiltje niet bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Zorgen dat jezelf en of huisdieren veilig buiten komen, de rest is niet belangrijk... dat zijn maar spullen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kinderen/mensen + dieren uit het gebouw halen.
De buren waarschuwen.
Niet zelf de brand proberen te blussen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je nog tijd hebt:
- alles uitzetten
- alle ramen/deuren dicht doen.

en als het aardig meevalt.
- het zelf proberen te blussen.
( Zolang je niet in een gevaarlijke situatie geland.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik las is dat in amerika een jongen 2e graads was verbrand omdat die ze PC wou meenemen..

Ik zie het al voor me al die stekker loshalen :D
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede inschatting maken of je zelf misschien wat kan blussen.
Zo niet, ga dan weg en sluit ramen en deuren.

Als de brand zich nog niet ver heeft ontwikkeld kun je misschien zo snel mogelijk wat belangrijke zaken meenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.  Het huis verlaten. Brand is een sluiper!

2.  Buren waarschuwen.

3.  Als je tijd hebt: elektriciteit afschakelen en alle deuren sluiten. Maar denk altijd als allereerste aan punt 1!!!

4.  Auto wegzetten en de buren vragen hetzelfde te doen.

Toegevoegd na 5 uur:
En let op het grote gevaar voor overslag. Bij BHV heb ik geleerd dat brand driedimensionaal is. Je *ziet* brand op een bepaalde plek, maar je weet *nooit* of de brand jou al heeft omsingeld, bijvoorbeeld onder de vloer door, of via de tussenruimte boven het plafond.

Als het ergens heet is (hete lucht van de brandhaard), kan die hete lucht op een andere plek van het ene op het andere moment een compleet gordijn in brand zetten. Dat zie je dus ECHT niet aankomen! Je ziet een brand voor je, en plotseling hoor je POEF, en zie je een vlammenzee achter je.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als dat gebeurt reageer je op de automatische piloot. Je gaat het huis uit, althans dat is te hopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vaak niet duidelijk is: brand is heel erg gevaarlijk, maar rook is meestal de killer. Als je geliefden veilig zijn, wegwezen!
AWM
14 jaar geleden
Als de brandweer gebeld is dan is het gewoon wachten en kun je helemaal niets meer doen. En dan spreek ik uit ervaring dat die 16 minuten die de brandweer heeft om te komen heel erg lang duren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
112 bellen alle deuren en ramen sluiten alle mensen het pand uit helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet uit eigen ervaring (helaas) dat je als verlamd bent, en dat je het zeker niet in je hoofd haalt terug naar binnen te gaan. In een toestand van totale paniek, denk je hooguit aan je huisgenoten en huisdieren, en mijn vriendin dacht er nog aan om de stroom eraf te halen, en verder laat je alles aan de hulpdiensten over!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat je kan doen is de personen en je huisdieren proberen veilig te stellen, en als er boven brand is als een gek je pc pakken waar al je foto's en video's, adressen, email in staan deze te pakken.

Je buren waarschuwen dat er brand is en voor de rest weg blijven, wegens instortingsgevaar. En proberen niet in paniek te raken zodat je zelf verlamd bent van angst, en dat is heel moeilijk ook al denken mensen van niet.

Je kinderen en huisdieren bij andere mensen naar binnen brengen zodat je zeker weet dat ze hier ver uit de buurt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet bijna een expert zijn om te kunnen beoordelen of je een brand nog kunt blussen.
Natuurlijk, er zijn zwart en wit situaties te bedenken: een prullebak staat te roken omdat iemand er een sigaret in heeft gegooid, daar kan je iets aan doen door die prullenbak naar buiten te brengen.

Maar het grootste gevaar is dat je een brand onderschat. Binnen twee minuten kan een brand zich enorm ontwikkelen.

Als er aan de ene kant van de kamer iets in brand staat, dan kan je er van op aan dat de hete lucht langs het plafond overal heen gaat. Ook naar de andere kant van de kamer. Dus terwijl je je aandacht richt op de brandende TV en je zit te bedenken hoe fijn het is dat er niets brandbaars naast staat, kan opeens het gordijn aan de andere kant van de kamer vlam vatten.

Brand blussen moet je overlaten aan specialisten, tenzij je goede blusmiddelen direct voorhanden hebt. Dus een blusdeken in de keuken, direct over een pan brandende olie doen. Een CO2-blusser direct leegspuiten op een omgevallen kaars met brandend tafellaken. Zodra het ook maar een klein beetje meer is dan een beginnend brandje: wegwezen, schreeuw iedereen het huis uit, bel de brandweer, waarschuw de buren, etc...
itsme
14 jaar geleden
Blijf buiten staan met alle huisgenoten, op een veilige afstand van het huis.
Als de brandweer komt weten de hulpverleners of er al of niet iemand in het gebouw aanwezig is. Als iedereen weg gaat gaan ze misschien zoeken naar mensen in het brandende gebouw met gevaar voor eigen leven.
Mischien komen de buren wel met warme koffie of chocolademelk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deuren dicht en allemaal als de bliksem naar buiten.Wij hadden vandaag bijscholing over brandpreventie op het werk.De brandweerman liet een filmpje zien waarop een kerstboom in een huiskamer in brand schiet.Onderaan rechts stond een klokje.Het duurde exact veertig seconden voor de ganse inboedel van de kamer opgebrand was.Dat zet je toch wel aan het denken...