Kan ik nog schilderen met verf uit een blik waarin bovenin een harde verflaag is ontstaan?

Ik wil gaan schilderen met verf uit een groot verfblik (2,5 L) maar zag bij het openen dat er in het verfblik bovenin een harde verflaag van 1cm. is ontstaan.
Onder deze harde laag zit nog gewone verf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.3K

Het beste antwoord

In een oud blik verf, is een deel van deel oplosmiddelen verdampt en ontstaat er een vel/ korst.
Steek het vel langs de rand van de bus los en vis het er uit.
Even uit laten lekken, verf is duur.
Koop een busje owatrol olie en voeg 10 % aan de verf toe.
Nu goed roeren, totdat het een lekkere smeuïge massa is geworden.
Nu de verf even zeven, met een verfzeefje ( te koop) en giet de verf over in een schone bus of glazen pot.
Nu is de kwaliteit van de verf nog beter geworden door de toevoeging van de owatrol olie.
Veel succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
De verf is ook te verdunnen met terpentine, maar daardoor wordt de verf wel schraler en minder van kwaliteit.

Toegevoegd na 3 uur:
Toegevoegd: owatrol olie is ontwikkelt om roesten te stoppen, het gaat een verbinding aan met de roest zelf en vormt hierdoor een beschermend laagje tegen roest, ook is het te gebruiken als conserveringsmiddel voor kaal hout en ijzer.
Tevens is het een verfverbeteraar, waardoor de verf beter hecht, niet bladdert, beter uitvloeit, beter schildert, het maakt van restjes verf weer zeer goede verf, van hoge kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
+++ waarom kan een mens maar één plusje geven????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar gekregen van sommige, tellen ze echt wel driedubbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed: waar is owatrol olie te koop? Ik heb er nog nooit van gehoord (nooit te oud om te leren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval in winkels waar ze bootbenodigdheden verkopen ( jachthavens)
Maar ook kan je het online bestellen.

Andere antwoorden (5)

Ik prik de laag gewoon door en roer de verf wat er onder zit ff door en verf er dan gewoon nog mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hoor, prima te gebruiken. Goed roeren en zorgen dat er geen klontjes in de verf blijven. Die korst kun je overigens niet meer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt met een scherp(Stanley) mes proberen de korst er uit te snijden. Lukt dat dan kun je de verf, die is overgebleven na goed roeren en eventueel iets peut toevoegen nog goed gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Harde laag erafhalen. Dan goed roeren, en steeds een beetje terpentine toevoegen totdat de consistentie weer goed is. Daarna kun je er gewoon mee schilderen.

Houd er rekening mee dat er nog wat harde "pitjes" in de verf kunnen zitten. Ik haal die altijd van het schilderwerk af zodra ik ze zie; dat plekje dan nogmaals overstrijken, en je hebt geen probleem meer (alleen wel vieze vingers).

Tip voor de volgende keer:

Ik zet halfgebruikte blikken verf altijd omgekeerd neer. Die korst krijg je nog steeds. Maar als je het blik verf weer nodig hebt, zit de korst aan de onderkant, en heb je nog prima verf aan de bovenkant van je blik zitten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Harde korst langs het blik lossnijden met bijv. een heel smal plamuurmes. korst optillen en laten uitlekken.
Verf een klein beetje verdunnen (let op of het olie of waterverf is). Oude panty over een leeg blik spannen en daar je verf doorheen zeven, alle resterende klontjes en scherfjes van het vel zijn eruit. Het blik ondersteboven neerzetten zoals soms wordt aangegeven zou ik niet doen, je kan er daarna niet meer in roeren zonden de ontstane korst te vernielen en alsnog zit je verf vol met stukjes.
Succes.