hoe maak je een instapdouche (dus zonder douchebak) als je ze niet kant en klaar koopt?

Kan dat in een kleine badkamer? Hoe verloopt de afwatering als je geen douchebak hebt? Loopt je hele badkamer dan niet vol water?

Toegevoegd na 12 minuten:
de badkamer komt op zolder, nu een houten vloer.

12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Als je nu een houten vloer hebt, dan kun je daar geen tegelwerk op aanbrengen. Je zult dan eerst een zwaluwstaartvloer aan moeten brengen. Dit zijn stalen platen met een zwaluwstaart reliëf. Deze kun je op de houten vloer schroeven en moet je met cement afstorten. Als je zorgt dat je dan een beetje afschot creëert in je cementvloer dan kun je daar je vloertegels op plakken.

Wat er in de bouw ook wel eens gebeurt is het verdiept aanleggen van een douchehoek. Bv 10mm dieper. Zodoende zal water niet snel je badkamer inlopen.

Houdt wel rekening met het gewicht van de vloer en het tegelwerk. Laat anders een constructeur komen om e.e.a. te bekijken en uit te rekenen of het kan. Anders begint alles later te zakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hebt neem ik aan wrl een doucheputje? Als het goed is loopt daar de vloer ook wat naar beneden.
Je koopt douchedeuren en die maak je vast aan de muur. Je hebt deuren tot praktisch op de grond. Gaat prima in een kleine badkamet, wij hebben het ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
nee, de douche komt op zolder, is nu gewoon een houten vloer...
Ik neem aan dat je je vloertje in je douche gaat storten, en dan maak je daar een doucheputje in. Je zorgt er wel voor dat al het water keurig afloopt naar je doucheputje.
Omdat je douchedeur en wand tot aan de grond lopen, en het water afsluiten met een rubberen strip blijft al het water in je douchecabine.

Zorg er wel voor dat je vloerbalken sterk genoeg zijn, omdat het storten van je vloertje en al je tegels een enorm gewicht met zich meebrengt. Bij twijfel even een expert erbij halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
wat bedoel je met "storten"? beton dan of iets in die aard?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een vloertje storten van beton.
Dat kan echt wel, als de gestorte en betegelde vloer een beetje afloopt, en je hebt een doucheputje natuurlijk. Deuren zijn niet eens noodzakelijk. Ik heb thuis gewoon twee betegelde wanden tot ongeveer twee meter hoog. Eén wand kan ook, zie afbeelding. Bovenop een wand kan shampoo staan enzo.
Scheelt met schoonmaken, want een douchedeur is meestal lastig schoon te houden. Na het douchen even de vloer drogen met een dweil of een trekker en klaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de gehele badkamervloer ophogen zodat je hem kan laten aflopen naar een putje of drain, je krijgt dus een drempel bij de deur.
Je kan de houten vloer verlagen (lastig en kostbaar) om er voor de zorgen dat je geen drempel bij de deur krijgt

Je kan een drempeltje voor de douche leggen.
Je kan een drain tussen de douche en de rest van de badkamer leggen.

Wil je het makkelijk houden, ga dan voor een grote inloop douchebak.
http://www.praxis.nl/assortiment/sanitair/douchecabine_inloop
(inloopdouche modena)